طریقه مصرف آمینو اسید

طریقه مصرف آمینو اسید به ویژه برای ورزشکاران از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا برای ورزشکاران، مخصوصا ورزشکاران رشته بدنسازی، حفظ بافت‌های ماهیچه‌ای و تقویت عضلات نکته بسیار مهمی است.
به همین دلیل به مصرف مکمل‌هایی مانند آمینو اسید برای تقویت عضلات رو می‌آورند. اما باید در مورد گزینه‌های زیر اطلاعات کاملی داشته باشند:
بهترین زمان برای مصرف به منظور عدم تداخل با سایر موارد مصرفی
مقدار متعادل
مقدار ضروری برای بدن
با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله در رابطه با چنین مواردی نکات مهمی را بیان کنیم.

مطالب مرتبط با طریقه مصرف آمینو اسید

آمینو اسید چیست؟

برای پی بردن به طریقه مصرف آمینو اسید، لازم و ضروری است که در ابتدا بدانیم چیست و برای چه مواردی باید از آن استفاده کرد؟

آمینو اسیدها مهمترین ساختار پروتئین در بدن هستند. آنها بلوک‌های سازنده پروتئین و بافت‌های عضلانی را در بدن تشکیل می‌دهند. امروزه بیش از 20 نوع از انواع آمینو اسیدها شناخته شده است که آنها را به 2 گروه اصلی زیر دسته بندی می‌کنند:

  1. آمینو اسید ضروری: بدن قادر به ساخت آنها نیست و باید از طریق مواد غذایی دریافت شوند.
  2. آمینو اسید غیر ضروری: بدن قادر به ساخت و سنتز آنها است.
آمینو اسید چیست؟

آشنایی به 9 اسید آمینه ضروری برای بدن

با توجه به 2 گروه اصلی آمینو اسیدها، لازم است 9 اسید آمینه ضروری که برای بدن نیاز هستند تا مصرف شوند را معرفی کنیم.

مطلب پیشنهادی
گلوتامین چیست؟ فواید، مضررات و وظایف آن در بدن کدام اند؟

1. لیزین؛ آمینو اسیدی برای جذب کلسیم

این نوع از آمیونو اسیدها برای موارد زیر ضروی است:
جذب کلسیم
موثر در سنتز هورمون‌ها
موثر بر سنتز پروتئین
موثر بر سنتز آنزیم‌ها

2. متیونین؛ موثر بر سم زدایی بدن

این آمینو اسید باید برای سم زدایی بدن، استفاده شود. همچنین این آمینو اسید در جذب مواد معدنی همچون گزینه‌های زیر ضروری است:
سلنیوم
روی

3. هیستیدین؛ ضروری برای ترشح هیستامین

این نوع از آمینو اسید باید برای تنظیم بسیاری از فرایندهای بدن به بدن رسانده شود:
ضروری برای تولید هیستامین در بدن
تولید انتقال دهنده عصبی
تنظیم خواب
بهبود عملکرد جنسی
بهبود فرایند هضم

4. والین؛ مهمترین آمینو اسید برای بدنسازی

یکی از مهمترین آمینو اسیدها برای بدن، والین است. چون گزینه‎‌ای عالی به عنوان محرک رشد و بازسازی عضلات معرفی می‌شود.

5. لوسین؛ ترمیم و بازسازی بافت‌های عضلانی

این آمینو اسید را بیشتر ورزشکاران نیاز دارند زیرا:
ترمیم و بازسازی عضلات را ایجاد می‌کند
به تنظیم سطح قند خون می‌پردازد
برای تولید هورمون رشد ضروری است
به بهبود زخم‌ها کمک می‌کند

مطلب پیشنهادی
خواص ویتامین C + تاثیرات معجزه آسای آن بر زیبایی

6. تریپتوفان

این نوع آمنیو اسید برای متعادل سازی نیتروژن در بدن و همینطور در تولید سروتونین به عنوان انتقال دهنده عصبی ضروری است.
متعادل سازی نیتروژن در بدن به بهبود عملکرد بافت‌ها و ارگان‌های اصلی کمک می‌کند.

7. فنیل آلانین؛ پیش‌ساز ضروری برای بدن

این آمینو اسید به عنوان پیش‌ساز نوراپی نفرین، اپی‌نفرین، تیروزین و دوپامین برای بدن شناخته می‌شود.

8. ایزولوسین

در بهبود متابولیسم عضلات بسیار موثر عمل می‌کند. اما باید به اندازه متعادل به بدن رسانده شود.

9. ترئونین؛ افزایش خاصیت الاستینی پوست و عضلات

این نوع آمینو اسید به بهبود متابولیسم چربی، بهبود ساختار کلاژن و الاستینی کمک شایانی می‌رساند.

این موارد را لازم است از طریق رژیم غذایی سالم به بدن رساند. از این طریق بدن می‌تواند عملکرد درستی را از خود بروز دهد. اما سوال اینجاست که بدن روزانه به چه مقدار از هر کدام از این موارد نیاز دارد؟

بدن به چه مقدار اسید آمینه نیاز دارد؟

پیش از اینکه طریقه مصرف آمینو اسید مشخص شود، نیاز است دوز مورد نیاز روزانه بدن را شناخت. برای یک فرد بالغ با قد و وزن نرمال، نیاز است تا به ازای هر یک کیلوگرم از وزن بدن مقادیر زیر از هر یک دریافت شود:

  • لیزین: 38 میلی گرم
  • متیونین: 19 میلی گرم
  • هیستیدین: 14 میلی گرم
  • والین: 24 میلی گرم
  • لوسین: 42 میلی گرم
  • تریپتوفان: 5 میلی گرم
  • فنیل آلانین: 33 میلی گرم
  • ایزولوسین: 19 میلی گرم
  • ترئونین: 20 میلی گرم
مطلب پیشنهادی
ایروبیک چیست؟ 10 فایده ورزش‌های هوازی برای سلامتی روح و جسم

ضرورت مصرف و عوارض کمبود آمینو اسید

اغلب بدن برای تولید آمینو اسیدهای غیر ضروری با مشکل مواجه نمی‌شود. مشکل اصلی دریافت آمینو اسیدهای ضروری از طریق مواد غذایی مانند آجیل، دانه‌ها، لبنیات، گوشت و… است که گاهی به اندازه کافی به بدن نمی‌رسد و عوارضی از جمله موارد زیر را به ویژه برای ورزشکاران حرفه‌ای بروز می‌دهد:

  1. کاهش بافت‌های عضلانی و سوخت ماهیچه‌ها برای تامین انرژی
  2. ریزش مو و نازک شدن تارهای مو
  3. شکنندگی ناخن‌ها
  4. خشکی پوست
  5. کاهش انرژی عضلات برای انجام حرکات ورزشی
  6. افزایش اشتها و احساس گرسنگی مکرر
  7. افت سیستم دفاعی بدن
  8. آسیب به بافت‌های استخوانی و کاهش تراکم استخوان
  9. التهاب و پف بدن

به همین دلایل باید به مقدار کافی در بدن از این آمینو اسیدهای ضروری وجود داشته باشد تا بدن با مشکل مواجه نشود.

طریقه مصرف آمینو اسید

طریقه مصرف آمینو اسید چگونه است

مکمل‌های مختلفی در بازار وجود دارند که حاوی آمینو اسید هستند. این مکمل‌ها به شکل‌های پودری، قرص و شربت ارائه می‌شوند که اغلب هدف از تمام آنها برطرف کردن نیاز بدن به آمینو اسید است.

مطلب پیشنهادی
الپتیکال با 5 فایده مهم؛ تاثیر آن بر بدن و عوارض احتمالی

برای نتیجه بهتر حداقل روزانه 2 الی 3 وعده باید از مکمل آمینو اسید مصرف کرد که اغلب با توجه به دوز آنها ممکن است این مقدار برای هر وعده متفاوت باشید. البته در مواردی که از طریق مواد غذایی به مقدار کافی آمینو اسید دریافت نشود، باید دفعات بیشتری از این مکمل استفاده کرد.

طریقه مصرف آمینو اسید به صورت قرص

اگر طریقه مصرف آمینو اسید به صورت قرص مد نظر باشد باید به شکل زیر عمل کرد:

  • صبح ناشتا: 2 عدد قرص بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب
  • پیش از تمرین: 2 عدد
  • بعد از تمرین: 2 عدد
  • عصر: 2 عدد
  • قبل از خواب شبانه: 2 عدد

البته برای هر مکملی ممکن است دوز متفاوتی در نظر گرفته شده باشد و باید در مورد مقدار درست مصرف حتما از متخصصین در این زمینه جویا شد. از طرفی بهتر است حتما برچسب روی محصول را مطالعه کنید تا از دوز هر قرص مطلع شوید.

نکته مهم: برای هر بار مصرف کردن قرص آمینو اسید، باید آب فراوانی بنوشید.

طریقه مصرف آمینو اسید پودری

طریقه مصرف آمینو اسید پودری

حدود 1 قاشق غذاخوری از پودر را باید در یک لیوان آب به مدت 20 الی 30 ثانیه حل کنید و بعد بنوشید. نوع پودری نیز برای قبل، بعد و در حین تمرین بهتر است مصرف شود. گزینه مناسبی برای افرادی است که استفاده از قرص سبب اختلال در دستگاه گوارش آنها می‌شود.

مطلب پیشنهادی
اطلاعات بدنسازی برای مبتدی و حرفه‌ای + فواید و مضرات

طریقه مصرف آمینو اسید در روزهای غیر تمرین

یکی از نکات مهمی که برای ورزشکاران تازه کار ایجاد می‌شود، در مورد مصرف مکمل‌ها در روزهای غیر تمرینی است. اینکه آیا باید در این روزها نیز مکمل مصرف کنند یا خیر موجب تردید در استفاده از آنها خواهد شد.

برای آگاهی از طریقه مصرف آمینو اسید در روزهای غیر تمرین، بسته به نیاز بدن و شدت تمرینات، لازم است 2 الی 3 عدد قرص و یا مقدار 1 یا 2 قاشق از نوع پودری که در آب حل باید شود، را در ساعات بین 11 الی 13 باید مصرف کرد.

همینطور برای نوبت عصر بین ساعات 18:30 الی 20:30 لازم است بسته به نیاز بدن و شدت تمرینات، 2 الی 3 عدد قرص و یا 1 الی 2 قاشق نوع پودری حل شده در آب استفاده شود.

بهترین زمان برای مصرف آمینو اسید

بهترین زمان مصرف آمینو اسید

بهتر است برای طریقه مصرف آمینو اسید به بهترین زمان مصرف آن نیز توجه داشته باشید:
1. قبل از تمرین
2. بعد از تمرین
3. پیش از مصرف وعده‌های غذایی
از بهترین زمان‌هایی هستند که می‌توانید از آمینو اسید استفاده کنید. اگر دقیق‌تر بخواهیم این زمان را مطرح کنیم به موارد زیر می‌رسیم:

  • هنگام صبح، بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب
  • قبل از شروع تمرینات ورزشی
  • بعد از پایان تمرینات ورزشی
  • هنگام عصر به عنوان عصرانه
  • پیش از خواب شبانه
مطلب پیشنهادی
قرص لاغری فلوفیت چه عوارض و مکانیسمی به همراه دارد؟

فواید مصرف آمینو اسید

تا به اینجای متن از طریقه مصرف آمینو اسید برایتان گفتیم اما لازم است مزایا و معایب مصرف آنرا نیز بشناسید تا از مصرف نابجای آن خودداری کنید. مزایایی که مصرف این مکمل به همراه دارد شامل موارد زیر است:

  • بهبود عملکرد ورزشی
  • پیشگیری از سوخت عضلات و حفظ بافت‌های عضلانی
  • موثر بر سطح هورمون رشد و تستوسترون
  • موثر بر ریکاوری بهتر عضلات
  • افزایش چربی سوزی و موثر بر کاهش چربی‌های شکمی
  • ساخت بافت‌های عضلانی بیشتر و افزایش ذخایر انرژی در بافت پروتئینی بدن
  • موثر بر افزایش حجم در بدنسازی
  • بهبود خلق و خو
  • بهبود بی‌خوابی
  • تاثیر بر تقویت عملکردهای تمرینی
مزایا و عوارض مصرف آمینو اسید

عوارض مصرف بیش از حد و غیر ضروری آمینو اسید

آمینو اسید فواید بسیار زیادی را برای بدن به همراه دارد. اما باید همواره به این موضوع توجه داشت که اگر بیش از اندازه کافی به بدن برسد، می‌تواند به مرور عوارضی را برای بدن به همراه داشته باشد. از جمله این عوارض موارد زیر هستند:

  • سردرد و سرگیجه
  • بالا بردن فشار خون
  • احساس گرما و گر گرفتگی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • دفع قند بیشتر از طریق ادرار
  • افزایش سطح آنزیم‌های کبدی و احتمال ابتلا به کبد چرب
  • بروز بثورات پوستی
  • تعریق
  • واکنش‌های آلرژیک
مطلب پیشنهادی
بدنسازی بدون مکمل | معرفی خوراکی و چگونگی عضله سازی

آمینو اسیدهای طبیعی

با توجه به موارد بیان شده، لازم است منابع طبیعی برای دریافت آمینو اسیدهای ضروری را نیز شناخت. از این طریق می‌توان علاوه بر دریافت آمنیو اسید، سایر ترکیبات ویتامینی و مواد معدنی را نیز به بدن رساند.

از جمله مهمترین منابع دریافت اسید آمینه‌های ضروری به انواع گوشت مانند موارد زیر می‌توان اشاره کرد:
انواع گوشت قرمز
گوشت پرندگان
ماهی‌ها

محصولات لبنی و تخم مرغ نیز از جمله بهترین منابع دریافت آمنیو اسیدهستند. از آنها برای دریافت اسید آمینه‌های ضروری می‌توان استفاده کرد.

منابع پروتئینی کاملی مانند کینوا، سویا و همینطور گندم سیاه نیز شامل 3 آمینو اسید ضروری بیان شده هستند که لازم است آنها را در رژیم غذایی روزانه مصرف کرد.

در این بین مواد غذایی مانند موارد زیر منابع غیر حیوانی هستند که می‌توانند پروتئین ناقص را به بدن برسانند:
انواع لوبیاها
آجیل و مغزها
سبزیجات پهن برگ
دانه‌ها
انواع غلات

مطالب مرتبط با طریقه مصرف آمینو اسید

مطلب پیشنهادی
الپتیکال با 5 فایده مهم؛ تاثیر آن بر بدن و عوارض احتمالی

جمع‌بندی

طریقه مصرف آمینو اسید پودری و قرص برای بسیاری از ورزشکاران حائز اهمیت است. زیرا حفظ بافت‌های عضلانی و تقویت آنها در گرو این ماده است.
با وجود فعالیت بدنی زیاد و عدم تامین آمینو اسید از طریق مواد غذایی، ضروری است که از مکمل آن استفاده کرد. اما باید دوز مناسب و زمان بهتر برای هر فرد را متخصص در این زمینه مشخص کند. تا جای ممکن باید از مصرف خودسرانه آن پرهیز کرد و در صورت بروز علائم آلرژیک، مصرف آنرا قطع کرد.

4 دیدگاه‌ها

    • سلام همراه گرامی کوئیک فیت
      دوست عزیز بهتر است برای مصرف آمینو اسید به شکل پودری و ترکیب شده با آب، نوع پودری آن را تهیه کنید.

  1. سلام خانمی هستم ۳۸ ساله روزی ۲ وعده ۱ساعت نیم تمرین میکنم ممنون میشم بفرمایید آمینو اسید پودری و قرصی رو کی و چه مقدار مصرف کنم ؟

    • سلام همراه گرامی کوئیک فیت
      دوست عزیز مقدار و زمان مصرف آمینو اسید به هدفتون بستگی دارد. بهتر است از متخصصین در این زمینه و حتی متخصصین تغذیه در این باره مشورت بگیرید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید