شناخت غذاهای چاق کننده برای افرادی که نیاز به افزایش وزن دارند و حتی افرادی که نیاز به کاهش وزن دارند، کاملا لازم است. مصرف غذاهای پرکالری باعث افزایش وزن می‌شود و باید افرادی که از اضافه وزن برخوردار هستند، آنها را شناخته و محدودتر مصرف کنند. از طرفی نیز افرادی که نیاز به چاقی و وزن گرفتن دارند لازم است این مواد غذایی را در رژیم غذایی خود داشته باشند. در ادامه موثرترین غذاهای چاق کننده را برایتان معرفی خواهیم کرد.

موثرترین غذاهای چاق کننده

در بین مواد غذایی مصرفی روزانه، برخی از مواد غذایی نسبت به برخی دیگر، انرژی و کالری بیشتری را برای بدن به همراه دارند. مصرف آنها به مرور زمان سبب بالا رفتن وزن می‌شود. اکثر آنها دارای قند، چربی مضر، نمک و کربوهیدرات بالا هستند.

اما همانطور که برای افرادی که اضافه وزن دارند لازم است این مواد غذایی را محدود مصرف کنند، برای افراد با وزن کم نیز لازم است تا آنها را در رژیم غذایی خود داشته باشند. در ادامه لیستی از موثرترین‌ها را برایتان معرفی خواهیم کرد.

مطلب پیشنهادی
کالری مواد غذایی در جدول‌های مجزا + بررسی کالری مورد نیاز

1. فست فود و به ویژه پیتزا‌های آماده

یکی از دوست داشتنی‌ترین غذاهای فست فودی، که بین همه افراد به ویژه جوانان و نوجوانان محبوبیت دارد، پیتزا است. پیتزا به دلیل تهیه شدن با کربوهیدرات تصفیه شده، چربی و گوشت فراوری شده، علاوه بر اینکه بسیار خوشمزه است، کالری بالایی نیز به همراه دارد.

غذاهای چاق کننده فست فودی

گوشت‌های فراوی شده مانند سوسیس و کالباس، که کاملا نمک سود شده و سرشار از ادویه هستند، در کنار مقدار زیادی پنیر پیتزای چرب، در ترکیبات پیتزاهای آماده به کار برده می‌شوند. این موضوع به مرور زمان می‌تواند افزایش وزن و در پی آن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و حتی سرطان را افزایش دهد.

اگر علاقمند به مصرف پیتزا هستید، پیشنهاد می‌کنیم آنرا از جایی تهیه کنید که مواد غذایی سالمی در آن به کار برده شده است. حتی پیتزای خانگی تهیه شده با خمیری از آرد کامل، گوشت سالم و سبزیجات جایگزین بهتری نیز می‌تواند باشد. (منبع)

مطلب پیشنهادی
غذاهای فیبر دار - آشنایی با 12 خوراکی + میزان فیبر

2. نوشیدنی‌های شیرین

می‌توان نوشیدنی‌های حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند نوشابه‌های گازدار را به عنوان چاق کننده‌ترین ماده غذایی معرفی کرد. این نوع از نوشیدنی‌ها، تقریبا هیچ ماده مفیدی را برای بدن به همراه ندارند. با مصرف آنها فقط مقدار زیادی کالری به بدن می‌رسد.

این نوشیدنی‌ها خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهند که در پی آن بروز مشکلات قلبی، کبدی و حتی سرطان نیز احتمال بیشتری خواهد داشت. طبق مطالعات انجام شده، افرادی که نوشیدنی‌های قندی بیشتری مصرف می‌کنند، احتمال افزایش وزن بیشتری دارند ر صورتی که هیچ ماده مفیدی به بدن خود نمی‌رسانند.

3. دونات و شیرینی‌جات

آرد سفید و تصفیه شده، شکر فراوان، روغن و چربی زیاد موادی هستند که در تهیه انواع شیرینیجات و دونات به کار برده می‌شوند. مصرف این گروه از مواد غذایی به معنی رساندن کالری زیادی به بدن است. یکی از غذاهای چاق کننده اساسی این گروه از خوراکی‌ها هستند.

مطلب پیشنهادی
37 مورد از بهترین مواد غذایی فیبردار + فواید و مقدار مصرف

برای متعادل نگه داشتن وزن لازم است مقدار کمتری از آنها را در رژیم غذایی داشت یا حتی از مصرف آنها به طور کامل پرهیز کرد. بسیاری از افراد در مقابل مصرف این گروه از مواد غذاییِ هوس برانگیز، کمی بی‌اراده هستند.

غذاهای چاق کننده شکم

در این مورد پیشنهاد می‌کنیم گزینه‌ای را انتخاب کنند که سایز کوچکتری دارد و زمان بیشتری برای خوردن آن در نظر بگیرند. این کار می‌تواند هم لذت خوردن شیرینی را به همراه داشته باشد هم کالری کمتری را به بدن برساند.

لازم به ذکر است، یک حلقه متوسط از دونات حاوی 200 کالری انرژی است که اگر کمی بیشتر کِرِم داشته باشد به 300 کالری می‌رسد. خلاصه اگر هوس خوردن شیرینیجات داشتید، بهتر است برای دریافت مقدار کمتری از قند، قطعه و سایز کوچکتری را انتخاب کنید.

4. انواع بستنی‌ها

انواع بستنی تحت نام‌های مختلف تجاری، حاوی مقدار زیادی چربی و قند هستند. این دسر خوشمزه کالری بالایی را با هر بار مصرف کردن به بدن می‌رساند. بهتر است در مواردی که تمایل زیادی به مصرف این خوراکی داشتید حجم کمتری را نوش جان کنید. زیرا مصرف هر وعده با مقدار متوسط از بستنی، بیشتر از 15 گرم شکر به بدن می‌رساند.

مطلب پیشنهادی
محاسبه BMI یا توده شاخص بدن در افراد مختلف چگونه است؟

5. چیپس و سیب زمینی سرخ کرده

سیب زمینی یکی از منابع خوراک کربوهیدراتی است. با این حال سرخ کرده آن یکی از محبوب‌ترین مواد غذایی است که بین اکثر افراد مصرف می‌شود. مصرف 5 اونس یا 139 گرم از سیب زمینی سرخ کرده، 427 کالری انرژی به بدن می‌رساند.

چیپس یکی از غذاهای چاق کننده

چیپس‌ها و سیب زمینی‌های سرخ شده، حاوی مقدار زیادی نشاسته، چربی و نمک هستند. علاوه بر این موضوع، اغلب با مراجعه به غذاهای فست فودی، سس نیز به عنوان چاشنی سِرو می‌شود. این یعنی چربی، شکر و نمک بیشتر نیز از طریق مصرف سس‌ها در کنار سیب زمینی سرخ شده برای بدن دریافت می‌شود.

سیب زمینی سرخ کرده و چیپس یکی از غذاهای چاق کننده معروف هستند که مقدار زیادی کربوهیدرات تصفیه شده، نمک و چربی را به بدن می‌رسانند. محققان این دو ماده غذایی را با افزایش وزن مستقیم در ارتباط می‌دانند.

6. آبمیوه‌ها در خانواده غذاهای چاق کننده

انواع آبمیوه‌های طبیعی به عنوان یک انتخاب سالم در نظر گرفته می‌شوند. اما زمانی که نوع تجاری آنها انتخاب شوند، به طور کامل نتیجه‌ای متفاوت را به همراه دارند. این نوع از نوشیدنی‌ها حاوی همان مقدار شکری هستند که در ترکیبات نوشیدنی‌های گازدار نیز موجود است.

نوشیدنی‌های چاق کننده

این گزینه یعنی حذف فیبری که در میوه‌ها وجود دارد. میوه نسبت به آبمیوه انتخاب مناسب‌تری برای تامین ویتامین و مواد مغذی مورد نیاز بدن است. زیرا فیبر بیشتری به همراه دارند و قند افزودنی در ترکیبات آن وجود ندارد. در صورت لزوم بهتر است از نوع طبیعی آن استفاده شود تا به اضافه وزن و چاقی منجر نشود.

مطلب پیشنهادی
10 مورد از بهترین منابع پروتئین گیاهی برای رژیم غذایی

7. شیر کاکائو

شیرکاکائوی چاق کننده

تا حدود بالایی، شکلات تلخ در سلامت قلب تاثیر به سزایی دارد. اما از طرفی شیرکاکائوهای صنعتی که تهیه می‌شوند، حاوی مقدار زیادی چربی و شکر هستند. به همین دلیل زیاده‌روی در مصرف شیرکاکائو نیز می‌تواند به عنوان یکی از غذاهای چاق کننده عمل کند.

8. کره بادام زمینی

مصرف مقدار متعادلی از کره بادام زمینی برای بدن بسیار مفید است و هیچ مشکلی به همراه ندارد. در حقیقت مصرف انواع آجیل به روند کاهش وزن و حفظ سلامت بدن کمک می‌کند.

اما مشکل برای زمانی است که انواع کره بادام زمینی تهیه شده به شکل صنعتی در کارخانجات، روغن‌های گیاهی هیدروژنه و شکر را به همراه دارند که سبب ناسالم بودن آن می‌شود. این یعنی پرخوری در مصرف این ماده غذایی می‌تواند اضافه وزن را در پی داشته باشد.

9. غذاهای فراوری شده تجاری

شاید افزایش سرانه مصرف مواد غذایی آماده باعث اضافه وزن در بین جوامع مختلف شده است. با اینکه همه مواد غذایی آماده چاق کننده نیستند، اما در بسیاری از موارد کیفیت کمتر و کالری بالاتری را به بدن می‌رسانند. به همین دلیل بهتر است برچسب روی مواد غذایی آماده را پیش از خرید، مطالعه کرد.

مطلب پیشنهادی
شاخص گلیسمی چیست؟ مواد غذایی دسته‌بندی شده در آن کدامند؟

گزینه‌ای را بهتر است انتخاب کرد که قند، نمک و چربی کمتری را به همراه داشته باشد و همواره از ارزش غذایی بالاتری برخوردار باشد.

10. قهوه و نسکافه حاوی شیرین‌کننده

یکی از گزینه‌هایی که روزانه ممکن است بدون توجه مصرف شود و به عنوان غذاهای چاق کننده معرفی نشود، نوشیدنی‌های حاوی شیرین کننده هستند. این گروه می‌توانند چربی دور کمر را به شدت افزایش دهند.

11. میوه‌های چاق کننده

اغلب از میوه‌ها به عنوان گزینه‌های مفید برای میان وعده یاد می‌شود. اما برخی از انواع میوه می‌توانند با تغییراتی در بدن، چاقی و افزایش وزن را به همراه داشته باشند. به موارد زیر توجه کنید:

  • موز به دلیل کربوهیدراتی بودن می‌تواند چاقی را به همراه داشته باشد
  • آووکادو چربی و چگالی انرژی بالایی را به همراه دارد

جمع‌بندی

مواد غذایی معرفی شده در این متن به عنوان غذاهای چاق کننده اگر به اعتدال مصرف شوند، افزایش وزن و چاقی را به همراه نخواهند داشت. اما در صورتی که مصرف بیش از حد آنها در رژیم غذایی وجود داشته باشد، اضافه وزن و به خطر افتادن سلامتی را به همراه دارند.

مطلب پیشنهادی
37 مورد از بهترین مواد غذایی فیبردار + فواید و مقدار مصرف

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید