رژیم کرب سایکلینگ

رژیم کرب سایکلینگ وقتی پا به میان گذاشته است که برخی از متخصصان در دوره‌ای از زمان تاکید بر مصرف کمتر کربوهیدرات برای کاهش وزن داشتند. اما از آنجایی که بسیاری از مواد مغذی و ویتامین‌ها باید در طول روز به بدن برسد تا سلامتی به خطر نیفتد، لازم است تا دقت بیشتری در انتخاب انواع رژیم لاغری داشته باشیم.

به همین دلیل در ادامه این متن، این رژیم کاهش وزن را به طور کامل با سر تیترهای زیر برایتان بررسی خواهیم کرد تا به شناختی کلی در مورد آن رسیده و انتخاب بهتری برای رژیم کاهش وزن داشته باشید:

  • رژیم کرب سایکلینگ چیست؟
  • این رژیم چگونه سبب کاهش وزن خواهد شد؟
  • معایب و مزایای آن کدام است؟

رژیم کرب سایکلینگ چیست؟

رژیم کرب سایکلینگ همانطور که از نامش پیدا است، تمرکز بر روی مصرف و یا قطع مصرف کربوهیدرات دارد. در طول این رژیم اغلب مصرف کربوهیدرات به چند صورت زیر خواهد بود:

  • قطع مصرف کربوهیدرات
  • مصرف متناوب و متعادل کربوهیدرات به صورت روزانه، هفتگی و یا ماهانه
  • برخی این رژیم را به صورت کم کربوهیدرات، متوسط و یا پر کرب در مقاطعی از زمان پیش می‌برند
مطلب پیشنهادی
رژیم فلکسترین چه معایب و مزایایی دارد؟ 6 گروه غذایی مجاز

با اینکه این رژیم کاهش وزن روند جدیدی است اما نمی‌توان به آن اعتماد کرد و به طور کامل نباید مصرف کربوهیدرات را در بازه‌ای از زمان قطع کرد. زیرا بدن برای حیات خود نیاز به مواد مغذی موجود در آن برای حفظ سلامتی و عملکرد خود دارد.

رژیم کرب سایکلینگ روند صحیح آن

البته رژیم کرب سایکلینگ بیشتر بر این موضوع توجه خواهد داشت که زمان‌هایی بدن کربوهیدرات دریافت کند که بیشتر مورد نیازش است. زیرا آنرا به چربی در بدن تبدیل نکند تا بیشترین بهره‌برداری از آن را داشته باشد.

رژیم کرب سایکلینگ چگونه برای لاغری تاثیر می‌گذارد؟

در این رژیم بر اساس سوخت کالری در طی هر فعالیت، میزان مصرف کربوهیدرات مشخص می‌شود. یعنی ممکن است فرد یک روز کمتر کربوهیدرات مصرف کند و روز دیگر مقدار بیشتری نیاز باشد که کربوهیدرات به بدن برساند.

در واقع در طول این رژیم، تطبیقی بین میزان مصرف، فعالیت بدنی و نیاز روزانه ایجاد خواهد شد. زمانی که فعالیت بدنی فرد زیاد باشد لازم است تا کربوهیدرات بیشتری مصرف شود تا از عضلات برای سوخت و ساز بدن به منظور تامین انرژی مورد نیاز بدن استفاده نشود.

مطلب پیشنهادی
رژیم آب چه روندی دارد؟ بررسی 7 مزیت و مضرات پیروی از آن

زمانی که فرد در روزهایی از هفته کربوهیدرات کمتری را استفاده می‌کند، از چربی‌های اضافی موجود در بدن برای تامین انرژی استفاده خواهد شد. نکته مهم دیگری که در مورد این رژیم کاهش وزن وجود دارد تنظیم انسولین است که گزینه بسیار مهمی برای کاهش وزن است.

رژیم کرب سایکلینگ برای لاغری

در نتیجه روندی که این رژیم برای فرد به همراه خواهد داشت بسیار موثر در کاهش وزن خواهد بود. با کاهش میزان مصرف کالری در این رژیم، پس از گذشت مدت زمانی چربی سوزی صورت خواهد گرفت. با اینکه این رژیم کمی پیچیدگی‌های مخصوص خود را دارد، اما در اثر گذر مدت زمان سبب کاهش وزن و تثبیت وزن با بهبود عادات غذایی خواهد شد.

آیا رژیم کرب سایکلینگ برای ورزشکاران مناسب است؟

افرادی که ورزش‌های قدرتی مانند بدنسازی و یا ورزش هوازی مانند ایروبیک انجام می‌دهند، نیاز است تا از رژیم غذایی اصولی پیروی کنند تا نتیجه بهتری کسب کنند.

افرادی که مصرف پروتئین کمی دارند، بهتر است کربوهیدرات را در طول رژیم خود به اعتدال مصرف کنند تا عضلات از بین نروند. هدف اصلی از مصرف کربوهیدرات ممکن است تامین ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیازی باشد که با مصرف پروتئین نمی‌توان آنها را جبران کرد.

رژیم کرب سایکلینگ برای ورزشکاران

نکته: مصرف دوره‌ای از کربوهیدرات برای ورزشکارانی که نیاز به کاهش یا افزایش وزن سریع دارند، ضروری است. این مورد را باید متخصص تغذیه طبق نیاز بدن برای آنها تنظیم کند.

مطلب پیشنهادی
رژیم سوپ - 3 رژیم + 4 کیلو کاهش وزن در یک هفته

معایب و مزایای رژیم کرب سایکلینگ چیست؟

این رژیم مانند هر رژیم کاهش وزنی که به قطع یا عدم مصرف ماده‌ای تاکید می‌کند، ممکن است معایبی را به همراه داشته باشد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • احتمال ابتلا به مشکلات گوارشی مانند یبوست در این رژیم بسیار زیاد است
  • کاهش متابولیسم بدن
  • گرسنگی و بالا رفتن اشتها در طول رژیم کرب سایکلینگ وجود خواهد داشت
  • احساس خستگی و ضعف
  • کم شدن قدرت تمرکز
  • بروز مشکل بی‌خوابی

با اینکه ممکن است این رژیم کاهش وزن معایبی را به همراه داشته باشد اما حتما مزایایی برای افرادی که به منظور کاهش وزن آنرا پیش گرفته‌اند به همراه داشته است که به دیگران نیز آنرا توصیه می‌کنند. این مزایا شامل موارد زیر می‌شود:

  1. کاهش حساسیت به ترشح انسولین
  2. تاثیر مثبت بر تنظیم ترشح هورمون‌های غده تیروئید، تستوسترون و لپتین

چه غذاهایی در رژیم کرب سایکلینگ می‌توان مصرف کرد؟

  • انواع غلات کامل و سبوسدار از جمله برنج و جو دوسر
  • انواع میوه و سبزیجات سرشار از کربوهیدرات مانند سیب زمینی یا موز
  • نشاسته‌ها
  • انواع حبوبات
غذاهای رژیم کرب سایکلینگ

بایدها و نبایدهای رژیم کرب سایکلینگ

  • روزهایی که ورزش سنگین انجام می‌دهید، روز پر کربوهیدرات شما باید باشد
  • مصرف آب خود را در روزهایی که پر کربوهیدرات است، باید افزایش دهید
  • روزهای پر کربوهیدرات خود را سرشار از گلوکز پیچیده کنید (سیب زمینی، حبوبات، انواع غلات)
  • مصرف چربی را در روزهای پر کربوهیدرات کاهش دهید
  • کالری هفتگی خود را کنترل کنید و با فعالیت بدنی خود مطابقت دهید
مطلب پیشنهادی
رژیم لوکرب با روند یک هفته‌ای برای لاغری + معایب و مزایا

نکات پایانی

در این متن به طور کامل در مورد روند و چگونگی رژیم کرب سایکلینگ توضیحاتی ارائه شد. نکته مهمی که باید برای کاهش وزن در نظر داشته باشید این است که هیچ یک از مواد غذایی را به طور کامل قطع نکنید.

زیرا ممکن است مواد مغذی مورد نیاز بدن تامین نشود و مشکلات جدی را برای بدن در طولانی مدت ایجاد کند. بهترین رژیم کاهش وزن، رژیمی است که در آن به اعتدال از تمام مواد غذایی استفاده شده باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید