تغذیهرژیم مادران

تغذیه بارداری ماه به ماه + 8 نکته بسیار موثر برای رفع حالت تهوع

تغذیه بارداری برای تامین نیازهای جنین برای رشد و حفظ سلامت مادر، نکات متعددی را لازم دارد. آیا خانم‌های باردار، می‌دانند در این دوران از خوردن چه مواد غذایی باید دوری کنند؟

این باور که خانم‌های باردار باید دو برابر سابق غذا بخورند، باور غلطی است. زیرا انرژی مورد نیاز مادر در سه ماهه اول بارداری مانند پیش از بارداری است. این موارد تنها نکاتی نیستند که باید در رابطه با رژیم و روند تغذیه‌ای این دوران بدانید. با ما همراه باشید که نکات بسیار مهمی را تحت عناوین زیر برایتان بیان کنیم:

  • کالری مورد نیاز در این دوران
  • نکات تغذیه‌ای برای سه ماهه ابتدایی، میانی و پایانی
  • مواد غذایی مفید در این دوران
  • مواد غذایی غیر مفید و مضر در این دوران

کالری مورد نیاز برای تغذیه بارداری

مادران در سه ماهه اول بارداری بهتر است اندازه سابق کالری دریافت کنند و در سه ماه دوم و سوم لازمست تا 300 الی 400 کالری بیشتر از سابق مصرف کنند. مصرف بیش از اندازه مواد غذایی در این دوران باعث چاقی و اضافه وزن شده و خطراتی را برای جنین و مادر به همراه دارد.

تغذیه بارداری

تغییراتی مناسب در رژیم غذایی این دوران لازمست تا با رعایت آن جنین به طور کامل رشد کند. اما باید بسیار دقت شود که بیش از حد نیاز بدن غذا مصرف نشود.

مطلب پیشنهادی
بادام زمینی در بارداری - (فواید و مضرات + ارزش غذایی)

مادران باردار این نکته را باید بدانند که بدن در هنگام بارداری برای جذب مواد مغذی بسیار کارآمدتر از سابق عمل می‌کند و شروع به ذخیره سازی ویتامین و مواد حیاتی مغذی می‌کند.

پس لازم نیست در این دوران میزان بیشتری غذا مصرف شود بلکه بهتر است تا به کیفیت غذا اهمیت بیشتری داده شود. لازمست هر خانم باردار نیاز دوران بارداری خود به مواد غذایی را از طریق نان، غلات، حبوبات، سبزیجات، میوه‌ها، گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، انواع دانه‌های مغذی و لبنیات تامین کند.

تغذیه بارداری

تغذیه بارداری بیشتر از آنچه که تصور می‌شود سلامتی مادر و کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سعی کنید در این دوران از غذا‌های تازه بهره ببرید و غذاهای فریز شده و کنسروی را کمتر مصرف کنید.

نکته مهم: بدن هر مادر با دیگری متفاوت است. مواردی که بیان می‌شود جنبه عمومی دارند و بهتر است نیاز بدن طبق شرایط فیزیکی توسط متخصص در این زمینه تنظیم شود. اما با در دست داشتن اطلاعاتی که در ادامه بیان خواهیم کرد، می‌توان به روندی کلی دست یافت.

مطلب پیشنهادی
درد زیر شکم در بارداری - ( 4 علت شایع + 2 علت خطرناک)

تغذیه بارداری سه ماهه ابتدایی

در ماه‌های اول بارداری مادران نیاز بیشتری به مصرف پروتئین دارد، از این رو مادران حتی سه ماه قبل از دوران بارداری باید مصرف اسید فولیک را آغاز کنند تا با کمبود آن در دوران بارداری مواجه نشوند.

نکته: بهتر است مصرف هر نوع دارویی را با صلاح‌دید پزشک آغاز کرده و مصرف کرد تا از بروز عوارض احتمالی پیشگیری شود.

در سه ماهه اول بارداری به دلیل وجود هوس‌های غذایی، ویار و حساسیت‌های غذایی که بر اساس تغییر سطح هورمون‌های بدن ایجاد می‌شود، مادران بیشتر دچار کاهش اشتها و بد غذایی می‌شوند.

تغذیه بارداری در سه ماهه ابتدایی

ویتامین‌ها، مواد معدنی و آهن باید به میزان مناسب در این دوران به بدن مادر برسد. سعی کنید در رژیم غذایی خود بادام، موز، برنج قهوه‌ای و انواع مواد غذایی فیبر دار را به اعتدال جای دهید و از مصرف زعفران یا هر ماده غذایی که تاثیراتی بر سقط جنین دارند، تا جای ممکن پرهیز کنید.

مطلب پیشنهادی
ورم پا در بارداری - هر آنچه از آن باید دانست (5 راهکار کاهش تورم بارداری)

تغذیه بارداری در سه ماهه میانی

در سه ماه دوم، مادر به صورت تدریجی با افزایش وزن مواجه خواهد شد. مصرف 300 کالری انرژی بیشتر در این سه ماه برای مادر لازم است.

در این دوره اشتهای مادر به دلیل عادت کردن و به بالانس رسیدن هورمون‌ها، به حالت سابق بازگشته و راحتتر می‌تواند از مواد غذایی برای رشد جنین بهره ببرد.

در این دوران سعی کنید مایعات بیشتری بنوشید. سه ماهه دوم مرحله شکل گیری و رشد پانکراس کودک است، از این رو مادر باید پروتئین و مغزها را حتما در رژیم غذایی خود داشته باشد.

تغذیه در سه ماهه میانی بارداری

لازم نیست میزان مواد غذایی خود را دو برابر کنید، فقط باید به اندازه و متنوع از همه مواد غذایی بهره ببرید. استفاده از ماهی به خصوص ماهی‌های ساردین و آزاد در این دوره به دلیل داشتن امگا 3 بالا توصیه می‌شود.

منابع غذایی مثل خانواده لوبیاها، سویا، بادام، گردو، تخم مرغ و میوه و سبزیجات رنگارنگ در این دوره از بارداری بهترین گزینه‌ها برای مصرف متعادل هستند.

مطلب پیشنهادی
دارچین در بارداری چه عوارض و فوایدی را به دنبال خود دارد

تغذیه بارداری در سه ماهه پایانی

مصرف انواع مواد غذایی در این دوران از اهمیت بالایی برای جنین برخوردار است. به همین جهت لازمست تا در این دوران مادر حدود 400 کالری بیشتر از سابق، دریافت کند. البته برای مادران با شرایط فیزیکی مختلف، می‌تواند متفاوت باشد که بهتر است از پزشک متخصص خود مشورت گیرند.

این افزایش میزان مصرف کالری به دلیل رشد جنین و تکامل آن است. از آنجایی که مغز جنین در این دوران کامل می‌شود، مصرف مواد غذایی حاوی فسفر را بالا برد.

تغذیه سه ماهه پایانی بارداری

مصرف بادام‌ها، جوی دو سر، کدو حلوایی، سینه مرغ و انواع میوه و سبزیجات تازه و همینطور لبنیات، بسیار مفید در این دوران است. سعی کنید در ماه‌های آخر بارداری‌تان از غذاهایی با طبع گرم کمتر استفاده کنید.

مواد غذایی مفید در بارداری

  1. در دوران بارداری به هیچ وجه نباید رژیم غذایی خاصی بگیرید. تغذیه‌ای سالم با کمک و بهره گیری از میوه‌ها و سبزیجات تازه، محصولات لبنی، گوشت قرمز و سفید بهترین راه برای حفظ سلامت جنین و مادر است.
  2. از نوشیدن مایعات در این دوران پرهیز نکنید، آب و انواع آبمیوه را در طول روز مصرف کنید.
  3. مواد غذایی حاوی اسید فولیک را حتما مصرف کنید. این مواد غذایی در اسفناج، کلم بروکلی، گوجه، زرده تخم مرغ و موز بسیار یافت می‌شود.
  4. مصرف کلسیم در این دوران را جدی بگیرید. کلم، گل کلم، تره فرنگی و محصولات لبنی نیز حاوی کلسیم بسیاری هستند.
  5. به دلیل پیچیدگی گوارش در این دوران بهتر است از غلات کامل استفاده شود.
  6. تجویزهای خودسرانه و غیر علمی را به هیچ وجه پیروی نکنید و حتما از پزشک خود در رابطه با آنها جویا شوید.
مطلب پیشنهادی
با این 10 سوپرفود قدرت بدنی خود را افزایش دهید

مواد غذایی مضر در بارداری

تغذیه بارداری نکته بسیار حائز اهمیتی است که باید برای سلامت مادر و جنین در نظر گرفته شود. از این رو بهتر است از مصرف یک سری غذاها در این دوران دوری کرد.

  • عدم مصرف مواد غذایی کافئین دار، به علت اینکه احتمال سقط جنین، به ویژه در ماه‌های ابتدایی، را افزایش می‌دهند.
  • عدم مصرف بیش از حد مواد قندی، زیرا مصرف بیش از حد موجب بروز دیابت دوران بارداری خواهد شد.
  • از مصرف گوشت، مرغ و ماهی پخته نشده در این دوران پرهیز کنید.
  • از مصرف نوشیدنی‌های الکلی پرهیز کنید.
  • در دوران بارداری از مصرف هرگونه مواد مخدر و سیگار باید پرهیز کنید.
  • مصرف برخی داروها برای سلامتی جنین بسیار خطرناک هستند و بهتر است زیر نظر پزشک تجویز و مصرف شوند.
  • پرهیز از مصرف مواد غذایی تند و پر ادویه بسیار مهم است.
  • از نوشیدن نوشابه‌های گازدار که موجب سوزش معده می‌شوند، دوری کنید.
مطلب پیشنهادی
تیروئید در بارداری چه علائم و عوارضی را در پی دارد؟

رفع حالت تهوع با تغذیه مناسب در دوران بارداری

  • برای رفع حالت تهوع در دوران بارداری به ویژه در سه ماهه اول لازمست تا از خوردن غذاهای چرب و پرکالری پرهیز شود.
  • تعداد وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها را بیشتر کرده و مقدار مصرف مواد غذایی در هر وعده را کاهش دهید. (وعده‌های بیشتر و حجم کمتر)
تغذیه بارداری برای رفع حالت تهوع
  • بهتر است بعد از خوردن غذا و مایعات دراز نکشید.
  • هنگام بیدار شدن از خواب، یکدفعه از رختخواب بلند نشوید.
  • هر روز یک تا یک و نیم لیتر آب بنوشید.
  • از محرک‌هایی مثل بوی غذا و عطرها دوری کنید.
  • دمنوش زنجبیل یک درمان و خوراکی خانگی بسیار مفید برای از بین بردن این حالت‌ها است. (از آن به اعتدال مصرف کنید)
  • مقداری عرق نعنا را با آب مخلوط کنید و بنوشید.

نکته: از دمنوش‌ها و عرقیجات یا هر نوع از گیاهان دارویی که بیان کردیم یا توصیه‌ای شنیدید، بهتر است به اعتدال و با مشورت پزشک مصرف کنید. این موارد جنبه عمومی داشته و نتیجه مشابه برای بسیاری از خانم‌های باردار نشان داده‌اند. اما نکته مهم اینکه بدن هر مادر با دیگری متفاوت است و ممکن است با مصرف نادرست و نابجای آنها آسیب‌های جبران ناپذیری بروز داده شود.

مطلب پیشنهادی
فشار خون بالا در بارداری چه خطراتی دارد؟ (پیشگیری)

سخن پایانی

در این دوران از مصرف تمام مواد غذایی بهره ببرید و موارد منع شده را جدی بگیرید. تغذیه بارداری صحیح به همراه پیاده روی آرام می‌تواند وضع حمل آسان و راحتی را برایتان به خاطر بگذارد.

دوران 9 ماهه بارداری با تمام مراقبت‌ها برای این است که عضوی جدید وارد خانواده شود و در کنار خانواده از تمامی نعمات بهره ببرد. پس لازمست تا مادر نیز در دوران بارداری با تغذیه درست، حفظ آرامش و فعالیت بدنی مناسب این دوره مانند یوگا بارداری، روش صحیح زندگی را از ابتدا پیشه راه فرزند خود کند.

تحریریه کوئیک فیت

تصمیم داریم با ارائه مطالب حرفه ای و تخصصی بروز در حوزه سلامت و تندرسی و با هدف جلب رضایت شما عزیزان این مهم را تحقق بخشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *