کشمش

کشمش میوه خشکی است که از خشک شدن انگور به دست می آید. برای تهیه کشمش از دو روش سنتی و صنعتی استفاده می شود. در روش سنتی، انگور را در اتاقی تاریک آویزان می کنند یا در سینی چیده و آنرا در معرض تابش نور خورشید قرار می دهند تا خشک شود. در روش صنعتی از بخار گوگرد پس از غوطه ور کردن در تیزاب برای خشک کردن انگور و تهیه کشمش استفاده می کنند.

کشمش و انواع آن

در حالت کلی انگور بدون هسته برای تهیه انگور خشک بسیار دلچسب تر است. اما می توان از هر انگوری برای خشک کردن و تبدیل آن به انگور خشک استفاده کرد.این ماده غذایی ارزشمند را به دلیل خشک بودن، می توان در تمام فصول سال یافت. در کشور ما نخودچی یا گردو به همراه انگور خشک یکی از میان وعده های مغذی و دوست داشتنی به شمار می آید.

انواع مختلفی از کشمش را در بازار می توان تهیه کرد. کشمش سایه خشک، کشمش انگوری یا تیزابی، کشمش های سیاه که مویز نیز گفته می شوند، انواع مختلفی از کشمش ها هستند.

مویز به عنوان انگور سیاه خشک شده است که حبه های درشتی دارد و حالت گوشتی بیشتری نسبت به سایر کشمش ها است. مویز همان کشمش است منتها درشت و سیاه رنگ است و همینطور از نظر خاصیت هم بسیار کامل و مقوی تر از کشمش ها و انگور های سبز است. مویز تحت تاثیر خشک شدن مواد مغذی خود را از دست نمی دهد و حتی اثر مقوی و انرژی زایی آن نیز بیشتر می شود. انگور های پرگوشت، شاهانی و بی دانه گزینه های بسیار مناسب برای تبدیل شدن به مویز هستند. در این مورد می توان گفت هر چه رنگ مویز تیره تر و سیاه تر باشد، قدرت بیشتری در جلوگیری از بروز آلزایمر خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی
خوردن ترشی در بارداری مضر است یا مفید؟ راهکار مناسب

کشمش آفتاب خشک را به نام کشمش پلویی نیز می شناسند. از طعم و مواد مغذی انرژی زای بالایی برخوردار است. رنگ سرخ تیره این میوه خشک، آنرا از سایر انواع متمایز ساخته است.

کشمش های سایه خشک نوعی از انواع آن هستند که در انگور سایه خشک شده و رنگ آنها تغییری نمی کند و به رنگ سبز باقی می مانند. انگور عسگری از جمله انگور هایی است که با این روش خشک می شود و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است.

نکته ای که در مورد انتخاب کشمش باید در نظر گرفت اینکه بهتر است از کشمش تیزابی به دلیل آغشتگی به تیزاب و خشک شدن با دود گوگرد کمتر استفاده کنید. بروز رنگ سبز کشمش یا قهوه ای روشن، نشان دهنده ترکیبات گوگردی است و بر کلیه ها فشار بسیاری وارد می کند و برای سلامتی مضر خواهد بود. کشمش آغشته به تیزاب سطحی براق و روغنی دارد که این مورد ملاک مناسبی برای تشخیص آن نیست.

ارزش غذایی کشمش

کشمش به عنوان یک منبع خوب و سرشار از فیبر، پروتئین و کربوهیدرات شناخته می شود. این ماده غذایی شاخص گلیسمی پایینی داشته و در مقابل قند و کالری بالایی دارد. از مزایای انگور خشک به عدم وجود کلسترول در این ماده غذایی می توان اشاره کرد که غنی از انواع مواد مغذی است و برای سلامتی بسیار مفید است.

مطلب پیشنهادی
خواص سرکه سیب ( 17 مورد موثر بر سلامتی و زیبایی)

از جمله مواد معدنی موجود در این ماده غذایی به  منیزیم، فسفر، پتاسیم، کلسیم، آهن، سدیم و روی می توان اشاره کرد. ویتامین های موجود در کشمش شامل ویتامین C، نیاسین، تیامین، فولات، ریبوفلاوین و ویتامین B6 به همراه پانتوتنیک اسید می باشد. در 43 گرم کشمش مقدار 129 کالری انرژی وجود دارد. این ماده مغذی کالری زیادی داشته و بهتر است در طول روز کمتر از نصف پیمانه مصرف شود.

خواص کشمش

کشمش میوه خشک بسیار کوچکی است که سرشار از مواد مغذی می باشد. توسط این میوه خشک انرژی بدن افزایش یافته و به عنوان یک تونیک سالم برای مسافرین و حتی کوهنوردان به شمار می آید. در ادامه تاثیرات و خواص این ماده غذایی دوست داشتنی را برای شما آورده ایم تا با شناخت آنها در رژیم غذایی روزانه خود از آن بهره ببرید.

سم زدایی بدن

کبد وظیفه سم زدایی بدن را به عهده دارد و ممکن است بر اثر زیاده روی در مصرف برخی خوراکی ها و غذاهای ناسالم این سموم در بدن ایجاد شوند. برای دفع این سموم و کمک رساندن به کبد می تواند در طول روز از کشمش استفاده کنید تا تفاوت چشمگیر را برای سلامت کبد و بدنتان ایجاد کنید. هرچه کبد سالم تر باشد پوست نیز شفاف تر دیده خواهد شد.

مطلب پیشنهادی
آشنایی با خواص پونه و فواید آن برای سلامتی و درمان

 کنترل دیابت و قند خون

خوردن کشمش بعد از صرف غذا، واکنش انسولینی را کاهش می دهد. به معنی دیگر کشمش می تواند مقابل جهش یکباره انسولین بعد از صرف وعده غذایی را بگیرد و در غیر این حالت ممکن است برای بیماران دیابتی بسیار خطرناک عمل کند. ترشح هورمون های لپتین و گرلین که هورمون های مسئول ترشح هورمون های سیری و گرسنگی هستند توسط خوردن کشمش تنظیم میشود.

کاهش فشار خون

این ماده غذایی برای فشار خون بسیار فوق العاده است. سطح بالای پتاسیم موجود در کشمش باعث شده است تا بسیاری از کارشناسان آنرا موثر در کاهش فشار خون بدانند. پتاسیم باعث کاهش یافتن تنش های رگ های خونی و جریان خون در بدن شده و به طور کلی تاثیرات مثبتی را بر بدن اعمال خواهد کرد.

بهبود سلامت پوست و مو

وجود ویتامین C و انواع آنتی اکسیدان ها در کشمش موجب حفظ زیبایی و سلامت پوست و مو خواهد شد. همچنین ویتامین C موجود در کشمش باعث شده تا سبب از بین رفتن چین و چروک پوست، جوانسازی و شادابی پوست شود. از بروز پسوریازیس و آکنه در سطح پوست نیز جلوگیری خواهد شد. ویتامین C از آسیب دیدگی به سلول ها جلوگیری کرده و موهایی براق و ضخیم را به ارمغان خواهد آورد. خاصیت ضد التهابی موجود در کشمش باعث پیشگیری از ایجاد پوسته و شوره سر خواهد شد.

مطلب پیشنهادی
کربوهیدرات چیست و چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

پیشگیری از سرطان

میوه های خشک همچون کشمش، آلو و خرما ترکیبات فنلی بالایی را شامل می شوند و در مقابل میوه های تازه آنتی اکسیدان قوی تری برخوردار هستند. رادیکال های آزاد توسط آنتی اکسیدان ها متوقف شده و از آسیب های شدید به سلول ها جلوگیری می کنند، از این رو برای بدن بسیار مفید عمل می کنند. رادیکال های آزاد به عنوان عواملی برای رشد خود به خود سلول های سرطانی و گسترش یافتن آنها به شمار می آیند. از همین جهت است که مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان در کنترل و درمان سرطان بسیار موثر می باشند. پس کشمش را در رژیم غذایی خود به کار برده تا بتوانید از آسیب به سلول ها و بروز سرطان پیشگیری کنید.

بهبود فرآیند گوارشی و هضم غذا

کشمش به عنوان یک خوراکی سرشار از فیبر است، پس می تواند برای انجام فرآیند گوارشی و هضم غذا کمک شایانی داشته باشد. از جمله مواد غذایی که به دستگاه گوارش کمک می کند که دچار اسهال و یبوست نشود و برای بدن بسیار مناسب و موثر واقع شود، کشمش است. فیبر محلول و نامحلول موجود در انگور خشک باعث شده است که مواد زائد، در روده راحت حرکت کرده و فرد به اسهال و یبوست دچار نشود. از کشمش به عنوان ملین طبیعی برای درمان یبوست می توان بهره برد. با مصرف دو وعده انگور خشک در طول روز می توان از بروز سرطان روده بزرگ پیشگیری کرد و عملکرد روده را بهبود بخشید.

مطلب پیشنهادی
تغذیه سالم تنها با 8 گام موثر برای سلامتی و تناسب اندام

در نظر داشته باشید که میوه های خشک نسبت به میوه های تازه قند بیشتری را در بر دارند، اما میزان فیبر بیشتری را در خود جای داده اند. یک پیمانه انگور تازه حاوی یک گرم فیبر است در حالی که یک فنجان انگور خشک 7 گرم فیبر را دارا است. با مصرف انگور خشک می توانید منبعی غنی از فیبر را برای بدنتان فراهم کنید. برای بهره بردن از این خاصیت، بهتر است کشمش را شب در آب بخیسانید و صبح ناشتا میل کنید.

درمان کم خونی

مقدار قابل توجهی آهن در ترکیبات کشمش موجود است و به طور مستقیم برای درمان کم خونی تاثیر گذار است. وجود ویتامین B برای تشکیل خون جدید بسیار ضروری است و همینطور مس در تولید گلبول های قرمز برای خون لازم می باشد که کشمش سرشار از این مواد مغذی و ویتامین است. همینطور آهن موجود در آن سبب بهبود کم خوابی نیز خواهد شد.

سلامت و استحکام استخوان ها

از جمله مشکلاتی که در پی افزایش سن ممکن است بروز دهد، افزایش احتمال شکستگی استخوان ها است. این اتفاق به این دلیل است که مقدار کلسیم مورد نیاز به بدن نمی رسد و مصرف شیر به تنهایی نمی تواند این نیاز را برطرف کند. منابع غذایی بسیاری از جمله کشمش در دسترس هستند تا در رژیم غذایی به کار برده شوند و این نیاز را تامین کنند. علاوه بر کلسیم، بور نیز در ترکیبات کشمش وجود دارد که سبب بهبود توانایی بدن برای جذب مواد مغذی بدن خواهد شد.

مطلب پیشنهادی
خواص تخم شربتی در 7 مورد برای بهبود عملکرد بدن

افزایش میل جنسی و باروری

این ماده غذایی برای تحریک میل جنسی و برانگیختگی گزینه بسیار مناسبی است و حاوی آمینو اسید آرژنین که باعث تقویت میل جنسی در افراد می شود. برخی آقایان از اختلالات نعوظ بسیار رنج می برند که با کمک بهره بردن از خواص کشمش می توانند عملکرد بهتری داشته باشند. همچنین از این میوه خشک برای افزایش استقامت جنسی در رژیم غذایی می توان بهره برد.

کاهش و افزایش وزن سالم

در کنار تمرینات فیزیکی و ورزشی که جهت عضله سازی و کاهش وزن انجام می شود، کشمش به دلیل داشتن فیبر بالا فرد را مدت طولانی تری سیر نگه داشته و از بروز ضعف و حساس گرسنگی جلوگیری می کند.

همینطور افرادی که تمایل به افزایش وزن دارند می توانند از کشمش که حاوی گلوکز طبیعی و فروکتوز است بهره ببرند و بدون آنکه سطح کلسترول خونشان افزایش یابد چاق شوند.

بهبود سلامت چشم

در انگور خشک، پلی فنل نیز وجود دارد که با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد مقابله کرده و از سالم ماندن چشم ها محافظت می کند. اگر این خوراکی مغذی منظم در رژیم غذایی مصرف شود، از ابتلا به بیماری هایی همچون آب مروارید، دژنرال ماکولا و کاهش بینایی بر اثر کهولت سن جلوگیری می کند. بتاکاروتن، کاروتنوئید ها و ویتامین A موجود در ترکیبات این خوراکی مغذی برای بهبود دوبینی افراد بسیار موثر است.

مطلب پیشنهادی
خواص شلغم و مواد مغذی موجود در آن کدام اند؟

بالا بردن انرژی بدن

انگور خشک حاوی کربوهیدرات و قند های طبیعی از جمله فروکتوز و گلوکز است که منابع خوبی برای تامین انرژی مورد نیاز بدن به شمار می آیند. این مواد قندی مفید برای بدن، باعث جذب پروتئین ها، ویتامین ها و انواع مواد مغذی می شوند. اغلب ورزشکاران حرفه ای برای دریافت انرژی بیشتر و افزایش سریع آن از این میوه خشک خوشمزه شیرین استفاده می کنند.

تقویت حافظه

خوردن 10 الی 15 عدد مویز هسته دار در طول روز علاوه بر اینکه حافظه را تقویت می کند، می تواند از سرطانی شدن سلول های بدن جلوگیری کند. سلول های عصبی با خوردن کشمش و مویز بهبود یافته و در نتیجه به کاهش افسردگی کمک خواهد کرد.

مضرات مصرف بیش از حد کشمش

کشمش دارای قند طبیعی است که بسیار سریع هضم می شود و انرژی بسیار زیادی را برای بدن تامین می کند. بهتر است انگور خشک در رژیم غذایی روزانه به مقدار مشخصی مصرف شود زیرا احتمال دارد میزان قند بیشتر از حد مجاز مصرف روزانه به بدن برسد. میزان کربوهیدرات بالا در این ماده مغذی باعث شده است که افراد سعی کنند برای عدم بروز اضافه وزن و چاقی در مصرف آن احتیاط لازم را در نظر بگیرند. افرادی که به دیابت مبتلا هستند بهتر است به دلیل بالا بودن کربوهیدرات انگور خشک، در مصرف آن احتیاط لازم را در نظر بگیرند.

مطلب پیشنهادی
مواد غذایی مناسب برای سرماخوردگی کدامند؟ (10 مورد مفید)

کشمش های تیزابی که با کمک گوگرد خشک می شوند، از همین جهت ممکن است برای افرادی که به بیماری های تنفسی و آسم دچار هستند و یا افرادی که به گوگرد حساسیت دارند، مشکلاتی ایجاد کنند. پس بهتر است از انگور هایی که به روش سنتی خشک شده اند یا خودشان در منزل خشک کرده اند استفاده کرده و از خواص این ماده غذایی مقوی بهره ببرند.

سخن پایانی

مواد غذایی طبیعی بسیاری وجود دارد که برای سلامتی بسیار مفید است و کشمش به عنوان یک ماده مغذی برای میان وعده و استفاده در انواع غذاها، دسرها ، کیک و شیرینی گنجانده شود. بهترین نحوه نگهداری از کشمش مکان های سرد و خشک، در ظرف های در بسته است. ترجیحا دور از نور و رطوبت نگه داشته شود، مثلا در یخچال این ماده غذایی را تا یک سال یا بیشتر می توان نگهداری کرد و از خواص آن در طول روز بهره برد.