رژیم گوجه

رژیم گوجه مخصوص افرادی است که لاغری در کوتاه مدت را هدف قرار می‌دهند. داشتن کمری باریک و اندامی خوش فرم با این سبک رژیم کاملا شدنی است اما باید این نکته را در نظر داشت که این کاهش وزن کامل ناپایدار خواهد بود. بهتر است این رژیم را در ادامه متن تحت عناوین زیر دقیق‌تر بررسی کنیم:

  • چه تاثیری گوجه بر لاغری دارد؟
  • رژیم گوجه چگونه است؟
  • گوجه شامل چه ترکیباتی است؟
  • چه معایب و مزایایی دارد؟
  • نمونه‌ای از روند رژیم گوجه چیست؟
  • آیا برای لاغری نتیجه‌بخش است؟

چرا گوجه برای روند یک رژیم انتخاب شده است؟

درشت مغذی‌های مفید، در صورتی که به اعتدال به بدن برسند، تاثیرات متعددی را برای بدن به همراه خواهند داشت. در رژیم گوجه برخی از بهترین موارد این مواد مغذی به بدن می‌رسند. مواردی که گوجه فرنگی به همراه دارد و برای رژیم لاغری قابل توجه است شامل گزینه‌های زیر می‌شود:

  • مواد غذایی سرشار از ویتامین A به سلامت پوست و چشمان کمک می‌کند
  • مواد غذایی حاوی ویتامین C به تقویت سیستم دفاعی بدن منجر می‌شوند
  • ویتامین B1 نیز برای بهبود سوخت و ساز بدن کاملا ضروری است
مطلب پیشنهادی
رژیم شیر و موز برای کاهش وزن فوری (3 روز 3 کیلو)

رژیم گوجه چگونه است؟

رژیم گوجه همانطور که از نامش مشخص است، نیاز به مصرف گوجه فرنگی در هر وعده غذایی را ایجاد می‌کند. گوجه یکی از انواع سبزیجاتی است که کالری، کربوهیدرات و چربی بسیار کمی دارد و در مقابل حاوی مواد مغذی و ویتامینی بسیاری است. علاوه بر این موارد حاوی آب فراوانی نیز هست.

فواید گوجه در رژیم لاغری

گوجه در سراسر دنیا به شکل‌های مختلفی استفاده می‌شود و خواص درمانی متعددی را به همراه دارد. در رژیم گوجه نیز می‌توان از آن به صورت کباب شده، میکس شده یا به صورت خام یا آب گوجه فرنگی استفاده کرد.

روندی که برای این رژیم تنظیم شده است، ادعا دارد در عرض 3 الی 4 روز می‌توان به کاهش وزن 5 پوندی (2.5 کیلوگرمی) دست یافت. اما ممکن است این کاهش وزن کاملا ناپایدار باشد ولی در مدت زمان کوتاه، نتیجه مطلوبی را ایجاد کند.

البته نوع دیگری از رژیم گوجه وجود دارد که در طول آن می‌توان مواد غذایی سالم دیگر را به مقدار مشخص درکنار مصرف گوجه و محصولات آن، به کار برد که محدودیت کمتری را شامل می‌شود.

مطلب پیشنهادی
رژیم ماست برای لاغری ؛ 3 تاثیر ماست در رژیم کاهش وزن

جدول مواد تشکیل دهنده گوجه

در رژیم گوجه باید مقدار زیادی گوجه مصرف کرد. پس باید مواد تشکیل دهنده آنرا شناخت تا اعتدال در خوردن را نگه داشت. از این طریق روند کاهش وزن، مناسب‌تر طی خواهد شد.

گوجه حاوی ویتامین C، ویتامین A، پتاسیم، فسفر، فولات، لیکوپن (رنگدانه مفید) و لوتئین است. علاوه بر این مورد هر نصف پیمانه گوجه حاوی موارد جدول زیر است:

هر نصف پیمانه گوجه فرنگی خاممقدار تشکیل دهنده
کالری18 کیلو کالری
کربوهیدرات3.89 گرم
چربی0.2 گرم
پروتئین0.88 گرم
فیبر (نیاز ضروری رژیم گوجه)1.2 گرم
قندها (گلوکز و فروکتوز)2.63 گرم

مزایای مصرف گوجه در رژیم غذایی

با توجه به مواد تشکیل دهنده‌ای که گوجه دارد و در رژیم گوجه به منظور لاغری از آن استفاده می‌شود، لازم است فواید درمانی آنرا شناخت که شامل موارد زیر می‌شود:

  • با داشتن ویتامین C از خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی برخوردار است و به مبارزه با رادیکال‌های آزاد می‌پردازد و از بروز سرطان جلوگیری می‌کند
  • رژیم گوجه و مصرف گوجه در رژیم به رشد باکتری‌های مفید در معده و سلامت دستگاه گوارش منجر می‌شود
  • فیبر، پتاسیم، کولین (فقدان کولین در بدن به تجمع چربی در بدن منجر می‌شود) و ویتامین C موجود در گوجه به کاهش و پیشگیری ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی، ابتلا به سنگ کلیه و همینطور زوال عقل کمک می‌کند
  • با بالا بردن تولید کلاژن‌سازی به کمک ویتامین C، به داشتن پوستی جوان و الاستیکی (کشسانی)، ناخن‌‌هایی قوی، موهایی درخشان و ضخیم منجر می‌شود که اغلب در طول رژیم کاهش وزن آسیب‌پذیر می‌شوند
مطلب پیشنهادی
رژیم مرغ با 9 مزیت برای لاغری سریع و عضله‌سازی

خطرات جدی زیاده روی مصرف گوجه

با تمام خواص و فوایدی که مصرف گوجه در رژیم غذایی لاغری و حتی رژیم گوجه به همراه دارد، نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد. مصرف نامتعادل آن ممکن است آسیب‌هایی از جمله موارد زیر را به همراه داشته باشد:

  • مسدودکننده‌های بتا (یا بتا بلاکر) نوعی از ترکیبات درمانی هستند که برای برخی از مشکلات قلبی تجویز می‌شوند. این ماده مغذی در گوجه فرنگی وجود دارد که دریافت نامتعادل آن، می‌تواند سطح پتاسیم بدن را به شدت افزایش دهند که لازم است به اعتدال مصرف شود.
  • افزایش پتاسیم در بدن به بروز مشکلات کلیوی منجر خواهد شد.
  • این رژیم برای افرادی که به رفلاکس معده مبتلا هستند آسیب جدی را می‌رساند. زیرا خاصیت اسیدی دارد و حتی سوزش سردل و استفراغ را به همراه خواهد داشت.

نمونه برنامه غذایی برای رژیم گوجه

همانطور که بیان کردیم این رژیم دو روند را شامل می‌شود. بهتر است نوعی را پیش گرفت که محدودیت کمتری را دارد و متعادل‌تر است. نمونه یک روزه از این رژیم شامل منوی زیر می‌شود:

  • صبحانه: نصف پیمانه زغال اخته + 1 عدد هلو + 1 پیمانه انگور + 1 عدد سیب + نصف پیمانه ماست کم‌چرب
  • ناهار: یک بشقاب سوپ گوجه + ساندویچ گوجه با مرغ و کاهو
  • میان وعده: ماهی به همراه سس گوجه فرنگی
  • شام: ترکیبی کاملا میکس شده از گوجه و سبزیجات
مطلب پیشنهادی
بهترین رژیم لاغری دنیا با 8 ویژگی مهم برای لاغری موثر و سریع

آیا رژیم گوجه برای کاهش وزن مناسب است؟

سالیان سال است که گوجه فرنگی به عنوان یکی از سبزیجات بسیار مفید تاثیرات درمانی خود را به اثبات رسانده است. همواره از گوجه در بسیاری از سالادها، غذاها و سس‌ها استفاده می‌شود.

مصرف آن در رژیم گوجه نیز همان فواید را به همراه دارد اما روندی که برای رژیم لاغری اصولی باید در نظر گرفت شامل مصرف محدود یک ماده غذایی خاص نمی‌شود.

لاغری با گوجه

البته کمی وسوسه برانگیز است اگر رژیمی مانند رژیم گوجه وجود داشته باشد که بتواند در عرض 3 یا 4 روز نزدیک 3 کیلو از وزن بدن را کاهش دهد. اما کاهش وزنی ناپایدار حاصل این نوع از رژیم غذایی است.

این رژیم لاغری، رژیم محدودی است و یک رژیم تک خوری محسوب می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم عوارضی که رژیم‌های تک خوری به همراه دارند را مطالعه کنید تا نسبت به بسیاری از روندهای کاهش وزن با این سبک، آگاهی کاملی داشته باشید. در نتیجه می‌توانید راهکار مناسب‌تری برای کاهش وزن پیدا کنید.

مطلب پیشنهادی
رژیم سیب زمینی 3 روزه چگونه است؟ عوارض جدی لاغری سریع

جمع‌بندی

رژیم گوجه یک رژیم نامتعادل است که در آن فقط باید در هر وعده مقدار زیادی گوجه مصرف کرد و در نوع دیگر آن نیز فرد مجاز به اضافه کردن مواد غذایی دیگر به مقدار محدود خواهد بود. با این حال گوجه می‌تواند فواید متعددی را به همراه داشته باشد که بهتر است در طول رژیم کاهش وزن به اعتدال مصرف شود اما نباید به عنوان تنها ماده غذایی در رژیم جای داده شود.

منبع: betterme.world

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید