خواص هندوانه

خواص هندوانه برای مصرف در فصل‌های مختلف غیر قابل انکار است. این میوه خوش طعم و گوارا با اینکه میوه‌ای تابستانی است اما جایگاه خاصی در طولانی‌ترین شب سال برای ایرانیان در زمستان دارد. این میوه آبدار برای پیشگیری از عطش، رفع عطش و تشنگی بسیار موثر و مفید است اما این تنها تاثیری نیست که به همراه دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی از سایر خواص و همینطور ویتامین‌ها و مواد معدنی که دارد، با ادامه متن همراه باشید.

آشنایی با ارزش غذایی و ویتامینی هندوانه

خواص هندوانه ناشی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مفیدی است که در ترکیبات آن وجود دارد. این میوه ترکیبات گیاهی بسیار سالمی را به همراه دارد که باید بیشتر در مورد آنها دانست. آب زیادی که به همراه دارد به پیشگیری از مشکلات ناشی از کم آبی بدن منجر می‌شود که حتی با مصرف آن کالری بسیار کمی به بدن می‌رسد.

مطالب مرتبط با خواص هندوانه

هندوانه منبعی عالی برای دریافت ویتامین C است و در کنار آن برخی دیگر از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز وجود دارند که در جدول زیر به برجسته‌ترین آنها اشاره کرده‌ایم.

ترکیبات تشکیل دهنده هندوانهمقدار موجود در 100 گرم هندوانه
انرژی30 کیلو کالری
کربوهیدرات7.6 گرم
پروتئین0.6 گرم
فیبر خوراکی0.4 گرم
ویتامین C8.1 میلی گرم (13.5 درصد نیاز روزانه)
مس42 میلی گرم (4.5 درصد نیاز روزانه)
آهن0.24 میلی گرم (3 درصد نیاز روزانه)
منیزیم10 میلی گرم (2.5 درصد نیاز روزانه)
پتاسیم112 میلی گرم (2.5 درصد نیاز روزانه)
ویتامین B6 (پریدوکسین)0.221 میلی گرم (4.5 درصد نیاز روزانه)
ویتامین B1 (تیامین)0.033 میلی گرم (3 درصد نیاز روزانه)

خواص هندوانه تنها بر آمده از این مواد تشکیل دهنده نیست و باید مواد مغذی گیاهی که به همراه دارد را نیز در نظر داشت. مواد مغذی گیاهی زیر در 100 گرم از هندوانه یافت می‌شود:

  • آلفاکاروتن: 303 میکروگرم
  • بتاکاروتن: 78 میکروگرم (پیش‌ساز ویتامین A است و در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود)
  • زآگزانتین: 8 میکروگرم
مطلب پیشنهادی
خواص سنجد | 20 خاصیت سنجد برای سلامت بدن و بارداری

علاوه بر این موارد گزینه‌هایی همچون اسید فولیک، سدیم، ویتامین E، منگنز و نیاسین در ترکیبات هندوانه وجود دارد. چربی در 100 گرم از هندوانه، به دلیل داشتن دانه‌ها 0.15 میکروگرم است که می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد و مهمتر اینکه هندوانه هیچ کلسترولی به همراه ندارد. با ادامه متن همراه باشید تا خواصی که این میوه با ارزش غذایی بیان شده را به همراه دارد، بیان کنیم.

آشنایی با برجسته‌ترین خواص هندوانه

ارزش غذایی هندوانه

این میوه آبدار و خوشمزه یکی از پرطرفدارترین میوه‌ها در فصل تابستان است. اغلب برای افراد هر چقدر داخل آن قرمزتر و شیرین‌تر باشد، مورد پسندتر است. البته برای این منظور هنگام خرید باید دقت کرد تا هندوانه‌ای را انتخاب کرد که کاملا رسیده باشد. در ادامه خواصی که به همراه دارد را به طور کامل بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

1. هیدراته نگه داشتن بدن

یکی از گزینه‌های بسیار مهم برای متعادل نگه داشتن بدن، هیدراته نگه داشتن بدن است. نوشیدن آب روشی درست و ایمن برای این منظور است اما خوراکی‌ها و مواد غذایی وجود دارند که به این امر کمک شایانی می‌رسانند.

مطلب پیشنهادی
آشنایی کامل با خواص و عملکرد توت فرنگی برای سلامت + کالری

جالب است بدانید 92 درصد هندوانه را آب تشکیل داده است. علاوه بر این موضوع یکی از میوه‌هایی محسوب می‌شود که با رساندن حجم زیادی به معده، سبب احساس سیری و پری نیز می‌شود. این موضوع به دلیل فیبر موجود در این میوه است و در کنار دریافت آب با اینکه کالری زیادی ندارد، سیری را ایجاد خواهد کرد. آبرسانی به بدن، مهمترین خاصیت هندوانه است اما خواص مهم دیگری را نیز شامل می‌شود.

2. ویتامینه کردن بدن با خواص هندوانه

هندوانه یکی از میوه‌های کم کالری شناخته می‌شود اما با این حال ویتامین و مواد معدنی متعددی را به بدن می‌رساند. در یک پیمانه 154 گرمی از هندوانه فقط 46 کالری انرژی وجود دارد که ویتامین A و ویتامین C فراوانی را به بدن می‌رساند. (منبع)

مصرف یک پیمانه از هندوانه به تامین 18 درصد نیاز بدن به ویتامین A (به دلیل داشتن بتاکاروتن) منجر می‌شود و همینطور 21 درصد نیاز بدن به ویتامین C را نیز فراهم می‌کند. هندوانه حاوی سیترولین است که یک اسید آمینه ضروری برای بدن به شمار می‌رود.

مطلب پیشنهادی
خواص خرمای مجول (5 خاصیت مهم + ارزش غذایی)

3. دریافت خواص آنتی اکسیدانی

هندوانه میوه‌ای کم‌کالری است اما خواص آنتی اکسیدانی بالایی را برای بدن به همراه دارد. شاید به همین دلیل است که باور دارند مصرف هندوانه در شب یلدا سبب پیشگیری از ابتلا به امراض می‌شود. با این حال به خواص هندوانه برای پیشگیری از بیماری‌ها در موارد زیر توجه کنید:

  • دریافت کارتنوئیدهای آلفاکاروتن و بتاکاروتن که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شوند. ویتامین A یک آنتی اکسیدان قوی برای پیشگیری از بیماری‌ها است.
  • ویتامین C موجود در هندوانه به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها بسیار مفید و موثر است.
  • کوکوربیتاسین E ترکیبی گیاهی است که خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد. این ترکیب در هندوانه وجود دارد که می‌توان از آن بهره‌مند شد.
  • لیکوپن یکی دیگر از کارتنوئیدها است که به ویتامین A تبدیل نمی‌شود. این آنتی اکسیدان قوی در مواد غذایی مانند گوجه و هندوانه که رنگ قرمز دارند وجود دارد که خواص زیادی را برای سلامتی به همراه دارد.

دریافت مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان به پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان که ناشی از آسیب به سلول‌ها است منجر می‌شود. خواص هندوانه نیز شامل این خاصیت آنتی اکسیدانی است که بهتر است بدن را از آن بهره‌مند کرد.

مطلب پیشنهادی
خواص طالبی | چرا باید طالبی را در رژیم غذایی جای داد؟

4. پیشگیری از سرطان

خواص هندوانه برای بدن تاثیرات ضد سرطانی را در پی دارد. وجود لیکوپن در هندوانه و مصرف آن به پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان کمک می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده مصرف لیکوپن در ترکیبات گیاهی، خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان‌های مربوط به سیستم گوارشی را کاهش می‌دهد.

همینطور کوکوربیتاسین E که در ترکیبات هندوانه نیز وجود دارد، به مهار رشد سلول‌های سرطانی کمک می‌کند. در نتیجه مصرف متعادل این میوه علاوه بر پیشگیری از آسیب به سلول‌ها به ترمیم و جلوگیری از رشد منجر خواهد شد.

5. پیشگیری از تباهی لکه زرد

ماکولا یا لکه زرد با بالا رفتن سن ممکن است دچار از بین رفتن شود. همینطور این موضوع ممکن است ناشی از آسیب‌های سلولی که رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو به همراه دارند ایجاد شود.

لیکوپن در برخی از قسمت‌های چشم وجود دارد که به محافظت در مقابل این آسیب‌ها و التهابات کمک می‌کند. در نتیجه دریافت لیکوپن موجود در هندوانه، به محافظت از چشم‌ها منجر می‌شود. از دریافت این ماده مفید برای پیشگیری از ماکولای ناشی از بالا رفتن سن می‌توان به بهترین شکل بهره‌مند شد.

6. خواص هندوانه برای سلامت قلب

بیماری‌های قلبی یکی از شایع‌ترین دلایل مرگ و میر در جهان هستند. مواردی مانند سبک زندگی نادرست، تغذیه غلط، ابتلا به فشار خون و کلسترول، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته قلبی را افزایش می‌دهد.

خواص هندوانه برای قلب

ترکیبات موجود در هندوانه می‌تواند سلامت قلب را به همراه داشته باشد. طبق مطالعات انجام شده، لیکوپن به کاهش کلسترول و کاهش فشار خون می‌انجامد که برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی بسیار مهم هستند. مواد معدنی و ویتامین‌های دیگری که در هندوانه وجود دارد نیز برای سلامت قلب کاملا مفید هستند.

مطلب پیشنهادی
خواص زرشک ؛ 7 خاصیت زرشک که حتما باید از آن باخبر باشید

طبق مطالعات انجام شده روی افراد با اضافه وزن زیاد، دریافت لیکوپن به کاهش سفتی و ضخامت دیواره شریان‌ها منجر شده است. علاوه بر این موضوع دریافت سیترولین که یک اسید آمینه موجود در هندوانه است، به افزایش سطح اسید نیتریک در بدن می‌انجامد. اسید نیتریک در رگ‌های خونی نقش کاهش دهنده فشار خون را بر عهده دارد که این موضوع پیشگیری از ابتلا به مشکلات قلبی را چند برابر می‌کند.

7. کاهش التهابات و پیشگیری از استرس اکسیداتیو

التهابات بدنی یکی از دلایل ابتلا به بیماری‌ها محسوب می‌شود. به دلیل ترکیبات آنتی اکسیدانی که از ترکیباتی مانند ویتامین C و لیکوپن موجود در هندوانه به بدن می‌رسد، از التهابات بدن و آسیب‌های استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌شود.

حتی لیکوپن به عنوان یک منبع آنتی اکسیدانی بسیار عالی می‌تواند برای سلامت قلب بسیار مفید و موثر باشد؛ تا جایی که خطر ابتلا به آلزایمر را به تعویق می‌اندازد و از پیشرفت آن جلوگیری می‌کند.

مطلب پیشنهادی
خواص آلبالو | 18 خاصیت برای (سلامت + پوست + مو )

8. خواص هندوانه برای پوست و مو

ویتامین A و ویتامین C دو منبع بسیار مهم برای حفظ سلامت و شادابی پوست و مو محسوب می‌شوند. به دو گزینه در مورد این دو ویتامین توجه کنید:

  1. همانطور که مشخص است ویتامین C ضرورتی برای ساخت کلاژن است؛ کلاژن به عنوان پروتئینی در بدن است که برای قوی نگه داشتن پوست و مو ضروری است.
  2. ویتامین A نیز برای ترمیم و ساخت مجدد سلول‌های پوست ضروری است که از پوسته شدن و خشکی پوست جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این دو مورد، باید خاطر نشان کرد که هندوانه حاوی بتاکاروتن و لیکوپن است که برای پیشگیری از آفتاب سوختگی و آسیب در برابر اشعه خورشید بسیار موثر و ضروری هستند.

9. خواص هندوانه برای ورزشکاران

سیترولین از جمله اسیدآمینه‌های ضروری در هندوانه است که برای بهبود دردهای عضلانی اغلب به صورت مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اسید آمینه در ترکیبات هندوانه نیز وجود دارد که اغلب به ورزشکاران توصیه می‌شود از این منبع طبیعی استفاده کنند.

خواص هندوانه برای ورزشکاران

طبق مطالعات انجام شده وقتی ورزشکاران آب هندوانه مصرف کردند، درد عضلانی کمتری پس از تمرینات ورزشی داشتند و حتی ضربان قلب آنها نیز سریع‌تر بهبود می‌یافت. این ماده به بهبود عملکرد ورزشی و استقامت بدنی نیز کمک شایانی می‌رساند. ورزشکاران بهتر است از آب هندوانه به عنوان یک نوشیدنی کاهش دهنده درد عضلانی و موثر بر ریکاوری سریع استفاده کنند.

  • تنوعی از نوشیدنی‌های ورزشی طبیعی وجود دارد که ورزشکاران باید از آنها برای بهبود عملکرد خود استفاده کنند. اما آیا ویژگی‌هایی که یک نوشیدنی ورزشی خوب باید به همراه داشته باشد را می‌شناسید؟ برای دستیابی به پاسخ این سوال، پیشنهاد می‌کنیم مقاله ویژگی‌های نوشیدنی ورزشی و آموزش 4 نوشیدنی ورزشی عالی را حتما مطالعه کنید.

10. خواص هندوانه برای معده

هندوانه حاوی آب فراوان و فیبر است. این دو گزینه کاملا ضروری برای هضم سالم هستند. به موارد زیر در مورد این دو ترکیب مفید در هندوانه توجه کنید:

  • آب موجود در هندوانه به حرکت بهتر و سریع‌تر مواد غذایی از روده‌ها کمک می‌کند.
  • فیبر موجود در هندوانه سبب خمیری شدن و حرکت مواد غذایی در روده‌ها برای دفع راحتتر می‌شود.
مطلب پیشنهادی
گوجی بری - 21 دلیل برای آن که این میوه ناشناخته را بخوریم

با این اوصاف هندوانه یکی از میوه‌هایی است که هضم را بهبود بخشیده و حتی به درمان و پیشگیری از ابتلا به یبوست نیز می‌انجامد. این مشکل گوارشی معمولا برای بسیاری از افراد وجود دارد.

مصرف میوه و سبزیجاتی که آب و فیبر به بدن می‌رسانند می‌تواند حرکت طبیعی روده را تقویت کرده و سبب هضم و دفع راحتتر شود. هندوانه یکی از منابع عالی برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش است.

11. خواص هندوانه برای لاغری

هندوانه با اینکه قند تقریبا بالایی دارد، برای لاغری مفید است. در واقع این میوه آب فراوان و فیبر را برای بدن به همراه دارد. از این رو می‌تواند از ایجاد احساس گرسنگی جلوگیری کند.

هندوانه منبعی از ویتامین و مواد مغذی است که با مصرف آن کالری کمی به بدن می‌رسد. از این رو می‌تواند برای پیشگیری از عوارض رژیم‌های لاغری موثر باشد. اما با توجه به قندی که به همراه دارد بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکرد.

مطلب پیشنهادی
خواص زرشک ؛ 7 خاصیت زرشک که حتما باید از آن باخبر باشید

مصرف هندوانه برای مبتلایان به دیابت

اینکه آیا هندوانه میوه‌ای مفید برای افراد مبتلا به دیابت است، به شدت بالا بودن قند خون و نوع دیابت نیز می‌تواند بستگی داشته باشد.

افرادی که به دیابت مبتلا هستند باید به این موضوع آگاه باشند که نقش مواد غذایی مصرفی تا چه حد روی بالا رفتن قند خون آنها می‌تواند مهم باشد. هندوانه حاوی قندهای طبیعی است و به همین دلیل می‌تواند سطح قند خون را تحت تاثیر قرار دهد.

سرعت جذب قند مواد غذایی در خون را شاخص گلیسمی (بازه‌ای بین 0 تا 100) می‌گویند. شاخص گلیسمی هندوانه 72 است که تقریبا بالا است. از این رو افراد مبتلا به دیابت باید با توجه به میزان سوخت و ساز مقدار متعادلی از این میوه را مصرف کنند تا قند خون آنها بالا نرود. (منبع)

مطالب مرتبط با خواص هندوانه

جمع‌بندی

در این متن به 11 خاصیت برجسته هندوانه اشاره کردیم. این میوه با قیمتی مناسب در فصل تابستان یکی از بهترین گزینه‌ها برای پیشگیری از عطش است. حتی مصرف خنک آن به رفع گرمی بدن نیز کمک می‌کند. برای بهره از خواص هندوانه پیشنهاد می‌کنیم مقدار متعادلی از آنرا مصرف کنید تا قند بالایی به بدن نرسانده باشید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید