ترنج

بسیاری از میوه ها وجود دارد که اغلب تنها نام آن ها را شنیده ایم و یا آن که خیلی مایل به استفاده از این خوراکی های مفید نبوده ایم. ترنج جز یکی از همین مرکبات می باشد که بسیار کم در وعده و میان وعده ها قرار می گیرد. این میوه، مانند باقی مرکبات و سبزی های دیگر به اندازه ای دارای خواص مفید و حیاتی برای بدن می باشد که، بدون شک با دانستن ترنج را در کنار وعده های غذایی خود جای می دهیم.

در این مقاله، ابتدا به معرفی ترنج و هم خانواده های آن می پردازیم، سپس فواید آن برای سلامت بدن و مضرات آن را مورد بررسی قرار داده ایم.

از ترنج ، بالنگ یا بادرنگ چه می دانید؟

شناختی از میوه ترنج

ترنج، بالنگ و بادرنگ جز خانواده مرکبات به حساب می آیند. سه گیاه مذکور در واقع از یک ریشه هستند. میوه ترنج و بالنگ هر دو جز زیر دسته بادرنگ یا بادرنج قرار میگیرند. ترنج کمی کوچکتر است و از دو طرف ابتدا و انتهای آن باریک است ولی بالنگ گردتر و بزرگ تر است.

پوست ترنج و بالنگ ناهموار و حالت شیاردار و به رنگ زرد لیمویی است. این میوه خوش عطر و بو دارای پوست ضخیم است و میوه وسط آن کوچک است و بیشتر حجم میوه را پوست آن تشکیل می دهد. مزه میوه آن تلخ و ترش است، تلخی ترنج مانند گریپ فروت است ولی ترشی بیشتر است.

ترنج در کجا می روید؟

محل رویش این گیاه مناطق گرم و مرطوب مانند ساحل مدیترانه، استرالیا، گینه نو، آسیای شرقی و آمریکای جنوبی است. این گیاه در کشور های ایتالیا و فرانسه به صورت صنعتی کشت می شود. این گیاه به سرما و یخبندان واکنش منفی نشان می دهد در نتیجه آن، در مناطق سردسیر قادر به رویش نمی باشد. در ایران ترنج و به طور کلی مرکبات در مناطق شمالی و جنوب غربی که آب و هوای گرم و مرطبی دارد پرورش داده می شوند.

7 خواص ترنج در بهبود سلامت

خواص ترنج در بهبود سلامت

1. ویتامین های موجود در ترنج

این میوه سرشار از ویتامین C است. این ماده مغذی سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند. همچنین خاصیت الاستیک و نرمی پوست را حفظ میکند. در حقیقت یک ترنج متوسط همه ویتامین C که در روز یک فرد بالغ به آن احتیاج دارد را تامین می کند.

این میوه حاوی دیگر ویتامین ها و مواد معدنی است که بدن برای عملکرد مناسب به آنها احتیاج دارد. این مواد شامل ویتامین B، پتاسیم، فسفر، منیزیم و مس هستند. ترنج حاوی مقادیر زیادی از موادی می باشد که خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارند. این مواد شامل بیش از 60 نوع فلاوونوئید، کاروتنوئید و روغن های ضروری است که مسئول فواید بی شمار انواع مرکبات هستند.

2. منبع خوبی برای فیبر

ترنج و به طور کلی مرکبات حاوی مقادیر بالایی از فیبر هستند. یک لیوان از آب مرکبات حاوی 4 گرم فیبر است. گفته می شود بهتر است به ازاری هر 1000 کالری که دریافت می کنید، 14 گرم فیبر باید به بدن برسانید که از این میان تنها 4 درصد مردان و 13 درصد زنان در جامعه ای مانند آمریکا این تناسب را رعایت می کنند.

فیبر ها فواید بیشماری دارند، فیبر ها به سلامت دستگاه هاضمه و کنترل وزن کمک بسیاری می کنند. ترنج و به طور کلی مرکبات حاوی فیبر محلول هستند که به پایین آوردن کلسترول خون کمک زیادی میکند. در مقایسه با دیگر میوه ها و سبزیجات مرکبات حاوی فیبر محلول و نامحلول بالایی هستند.

3. کاهش احتمال بروز سنگ کلیه

سنگ کلیه زمانی تشکیل می شود که اوره در کلیه تجمع پیدا کند و مواد معدنی که سنگ کلیه از آن ها ساخته میشوند در اوره خون افزایش پیدا کنند. یک نوع از سنگ کلیه در هنگام پایین بودن سیترات در اوره تشکیل میشود. بسیاری از میوه و سبزیجات از جمله مرکبات و به ویژه ترنج میتواند سیترات را دراوره افزایش دهد که این امر خود باعث کاهش احتمال بروز سنگ کلیه میشود.

نوشیدن آب مرکبات میتواند به طور قابل ملاحظه ای حاوی سیترات پتاسیم طبیعی باشد که برای بدن لازم و ضروری است. در طی تحقیقی با توجه به عادات غذایی مردم آمریکا در طی 40 سال اخیر؛ بروز سنگ کلیه در کسانی که  کمتر از مرکبات استفاده میکنند، بیشتر شده است.

4. ترنج و مرکبات، کالری کم

اگر شما جز آن  دسته از افرادی هستید که به کالری دریافتی خود دقت می کنند، مرکبات و ترنج می تواند گزینه خوبی برای شما باشد. این میوه حاوی کالری کم و در عین حال از فیبر و آب زیادی برخوردار است که باعث می شود احساس گرسنگی کمتر به سراغ شما بیاید.

نکته: در یک تحقیق در سال 2015 که 24 سال به طول انجامید، نشان داده شد که مصرف روزانه مرکبات با کاهش وزن رابطه مستقیمی دارد.

5. بازیابی توان قلب

خوردن مرکبات می تواند برای قلب مفید باشد. در یک تحقیق در ژاپن نشان داده شده است که کسانی که مرکبات بیشتری مصرف می کنند، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و سکته قلبی در آن ها پایین تر است.در یک تحقیق در سال 2017 ارتباطی بین گریپ فروت و بیماری فشار خون سیستولیک دیده شده است.

بسیاری از مواد مغذی موجود در مرکبات مانند فیبر و فلاونوئید ها  به بالا رفتن کلسترول خوب (HDL) و پایین آمدن کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید کمک می کند. یکی از فلاونوئیدها به نام نارنگین که سرشار از آنتی اکسیدان است با شیوه ها ی مختلفی به سلامت قلب کمک میکند.

6. مبارزه با سرطان

بسیاری از تحقیقات ارتباط بین مصرف مرکبات و کاهش احتمال ابتلا به سرطان را بررسی کرده اند. در یک تحقیق نشان داده شد که کسانی که روزانه یک لیوان آب مرکبات و یا یک عدد گریپ فروت، پرتقال، لیمو یا ترنج مصرف میکنند احتمال ابتلای آنها به سرطان ریه کاهش پیدا میکند. در تحقیقاتی هم نشان داده شده است که مصرف مرکبات میتواند بدن را در برابر سرطان های معده، مری، پانکراس و سینه مقاوم کند.

این میوه ها میزبان بسیاری از ترکیبات گیاهی مانند فلاونوئید ها هستند که در بدن را در برابر سرطان ایمن میکند. برخی از این فلاونوئیدها به عنوان آنتی اکسیدان عمل میکنند و از گسترش ژن هایی که عامل بیماری های خودایمنی مانند برخی سرطان ها هستند، جلوگیری میکنند. مرکبات میتوانند با سرطان نیز مبارزه کنند، به این صورت که مواد مغذی موجود در مرکبات می تواند راه های گسترش سرطان و سلول های پیش سرطانی را مسدود و از گسترش آنها جلوگیری کند.

7. محافظت از مغز

فلاونوئید موجود در مرکبات و ترنج میتواند در برابر بیماری های خود ایمنی دستگاه عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون میجنگد. این بیماری ها به سبب التهاب در بخش خاصی از مغز به وجود می آیند. فلاونوئید موجود در مرکبات خاصیت ضد التهابی دارد که با جلوگیری از ایجاد چرخه تخریب سلولی در نهایت به پیشگیری از بیماری های التهابی مغز می شود.

برخی از انواع فلاونوئید ها مانند هسپریدین و آپیجنین در موش های آزمایشگاهی باعث افزایش عملکرد مغز میشود. در بسیاری از مطالعات هم تقویت فعالیت های مغزی در اثر مصرف مرکبات در انسان نیز دیده شده است.

مضرات مصرف بیش از حد مرکبات

مضرات مصرف بیش از حد مرکبات

1. مضرات مرکبات برای دندان

مصرف بیش از حد مرکبات از هر نوع آن باعث خرابی دندان میشود و این امر به دلیل محتوای اسید بالای این میوه ها است. علاوه بر این در تحقیقی نشان داده شده است که ترکیبات گیاهی موجود در پوست مرکبات هم می تواند یک عامل پوسیدگی دندان ها باشد. توصیه میشود پس از مصرف مرکبات و آب میوه آنها به دقت دهان و دندان ها را شستشو دهید تا با اثرات مخرب آن بر روی دندان ها مواجه نشوید.

2. آبمیوه به اندازه خود میوه مغذی نسیت

در حالی که گفته می شود آبمیوه های مرکبات سرشار از ویتامین C و مواد مغذی هستند درست است ولی این آبمیوه ها به اندازه خود میوه فایده ندارد و شاید می تواند ضرر هم داشته باشد.

وقتی شما آبمیوه به خصوص مرکبات را مصرف می کنید، مقدار زیادی قند فروکتوز وارد جریان خون می شود و از آنجا به کبد میرود اگر این قند از میزان نیاز روزانه کبد بیشتر باشد آن را به صورت چربی ذخیره می کند و در طول سالیان باعث اضافه وزن می شود.

نکته: اگر میوه به جای آب میوه خورده شود؛ فیبر موجود در آن روند جذب فروکتوز را کند می کند و باعث می شود این قند با میزان پایین تری وارد جریان خون و از آنجا به کبد برود. در نهایت باعث اضافه وزن نخواهد شد.

ترنج در طب سنتی

ترنج در طب سنتی

همانطور که پیشتر ذکر شد ترنج به آب و هوای گرم و مرطوب علاقه دارد، از این رو این میوه در مناطق شمال و جنوب غرب ایران پرورش داده میشود. در طب سنتی طبع پوست طلایی این میوه را گرم و خشک و قسمت شحم یا گوشتی آن را سرد و تر میدانند. قسمت درونی و تلخ مزه این میوه سرد و خشک است و معمولا آن را مصرف میکنند. پس این میوه بدون قسمت داخلی آن دارای طبعی معتدل است.

از قدیم در ایران و چین از این میوه به عنوان دارو استفاده میشد. در چین از دم کرده پوست خشک این میوه برای درمان سرفه استفاده می شده است. در ایران این میوه برای تقویت قلب و کبد استفاده میشود. از این میوه برای رفع بوی بد دهان استفاده میشود. روغن این میوه می تواند در شادابی و لطافت پوست تاثیر داشته باشد. دم کرده این میوه میتواند برای تسکین اعصاب مفید باشد. در بسیاری از موارد به دلیل دارا بودن  فیبر فراوان برای درمان یبوست نیز از این میوه استفاده ای زیادی میشود. مصرف این میوه می تواند عملکرد دستگاه تنفس را نیز بهتر کند.

از شکوفه این میوه مانند شکوفه نارنج شربت و مربا تهیه میشود و حتی آن را در تابستان دم کرده و میخورند که باعث خنک شدن بدن میشود.

سخن آخر:

مطلب پیشنهادی
خواص زرشک ؛ 7 خاصیت زرشک که حتما باید از آن باخبر باشید

مصرف مرتب مرکبات مانند پرتقال، لیمو، ترنج، بالنگ و دارابی می تواند به سلامت بدن و به بخصوص قلب، مغز، کلیه ها و کبد کمک کند. مصرف این میوه ها به مصرف آبمیوه انها ارجحیت دارد و تاثیر بیشتر و بهتری در بدن دارند.

در طب سنتی ترنج طبع معتدل رو گرمی دارد و درمان بسیاری از بیمار ها است. از طرفی مصرف بیش از حد مرکبات به دلیل وجود اسید در آنها می تواند موجب پوسیدگی دندان شود. ترنج و بالنگ فرآوردن های غذایی زیادی دارند که در میان آن ها مربا از محبوبیت ویژه ای برخوردار است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید