رژیم بنتینگ از جمله رژیم‌های قدیمی است که مصرف چربی در طول آن زیاد است اما کربوهیدرات مصرفی در طول رژیم کمتر است. در طول دوره این رژیم کاهش وزن، وزن چشمگیری از فرد کاهش خواهد یافت.

این رژیم کاهش وزن نیز مانند سایر رژیم‌های لاغری نواقص و نقاط قوت مخصوص به خود را دارد. در ادامه این متن به توضیح هر چه بیشتر و بهتر این رژیم غذایی خواهیم پرداخت.

رژیم بنتینگ چیست؟

از جمله رژیم‌های کم کربوهیدرات که طرفداران بسیاری را به سمت خود جذب کرده است به شمار می‌رود که کمی شبیه به رژیم اتکینز و رژیم کتو است. منتها نسخه‌ای قدیمی‌تر از این دو رژیم کاهش وزن است.

ویلیام بنتینگ فردی است که رژیم کم کربوهیدرات خود را به دستور پزشک خود، پیش گرفت. مصرف چربی در طول این رژیم کاهش وزن بیشتر از مصرف کربوهیدرات است. پس از گذشت دوران این رژیم، ویلیام وزن بسیار قابل توجهی را کم کرد. از این رو بسیاری از افراد به دنبال پیش گرفتن این رژیم هستند.

مطلب پیشنهادی
رژیم غذایی سواحل جنوبی چگونه است + معایب و مزایا

“نامه‌ای درباره چاقی” نام کتابی است که بنتینگ پس از کاهش وزن و بهبود سلامتی خود نوشت. در این کتاب باید 4 وعده اصلی غذایی در کنار حذف خوراکی‌هایی از جمله کره، شکر، نان، آبجو، سیب زمینی، چغندر، شلغم و هویج برای فرد تجویز و پیش گرفته شود.

مواد غذایی مجاز و ممنوع در رژیم بنتینگ

در این رژیم مانند سایر رژیم‌های کاهش وزن برخی از مواد غذایی جایگاه ویژه‌ای دارند و بهتر است آنها را جایگزین مواد غذایی ممنوعی کرد که بیشتر سبب چاقی و آسیب رساندن به سلامتی می‌شوند. این مواد غذایی شامل موارد زیر است:

  • انواع گوشت، غذاهای دریایی، تخم مرغ
  • سبزیجات بدون کربوهیدرات مانند انواع سبزیجات برگدار، گل کلم، گوجه، بادمجان
  • روغن‌های حیوانی، انواع دانه‌ها، انواع آجیل
  • انواع ادویه، ترشی، چای گیاهی
  • برخی از انواع لبنیات مانند شیر، پنیر خامه‌ای یا پنیر پرچرب
رژیم بنتینگ چیست؟

همانطور که متوجه شدید در لیست غذاهایی که در طول رژیم بنتینگ غذایی می‌توان مصرف کرد، کربوهیدرات جایی ندارد و این رژیم یکی از رژیم‌های کاهش وزن کم کربوهیدرات به شمار می‌رود. حالا با مواد غذایی که در طول این رژیم ممنوع هستند آشنا خواهید شد:

  • حذف انواع مواد غذایی حاوی گلوتن و قندی
  • انواع روغن نباتی و روغن ذرت
  • انواع غلات از جمله جو سیاه و برنج یا حتی آردی که از آنها به دست می‌آید از جمله آرد گندم
  • مواد غذایی قندی و یا با افزودنی‌های حاوی قند و شکر
مطلب پیشنهادی
رژیم لاغری آمریکایی و مزایای آن چیست؟

در طول این رژیم غذایی نان و برنج به طور کامل باید حذف شود و جایگزین آن از موارد نام برده شده استفاده شود. با پیش گرفتن این روند کاهش وزن چشمگیری برای فرد ایجاد خواهد شد که تقریبا پایدار و ماندگار نیز خواهد بود.

چه کسانی می‌توانند از رژیم بنتینگ پیروی کنند؟

این رژیم از آنجایی که از کربوهیدرات بسیار پایینی برخوردار است، می‌تواند برای افرادی که بدنشان نسبت به ترشح انسولین مقاوم است بسیار مفید باشد. از این بیماران مبتلا به دیابت و یا افراد مواجه با سندروم متابولیک می‌توانند از این رژیم پیروی کرده و نتیجه مطلوبی کسب کنند.

با این حال بهتر است افرادی که از بیماری خاصی رنج می‌برند و نیاز به کاهش وزن برای کسب سلامتی و تندرستی خود دارند، به پزشک متخصص تغذیه برای دریافت رژیم غذایی متعادل و مخصوص خود مراجعه کنند.

نواقص و مزایای رژیم بنتینگ

این رژیم کاهش وزن از آنجایی که محدودیت مصرف برخی خوراکی‌ها را دارد ممکن است فرد را در طول رژیم با کاهش و افت انرژی مواجه کند. این موضوع از عدم دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن ناشی می‌شود.

مطلب پیشنهادی
رژیم شیر 4 هفته‌ای برای لاغری + معایب و فواید مهم آن

حذف کامل مواد غذایی در طول این رژیم ممکن است به آسیب رسیدن اندام‌های بدن منجر شود که شاید غیر قابل جبران باشد. ریزش مو و حالت تهوع ممکن است از جمله عوارض ناشی از آن باشد.

با تمام این عوارضی که ممکن است رژیم بنتینگ به دنبال داشته باشد، افرادی که از اضافه وزن شدید رنج می‌برند می‌توانند آنرا پیش گرفته و کاهش وزن چشمگیری را در مدت زمان کوتاه شاهد باشند. در طول این دوره از مکمل‌های غذایی می‌تواننند برای پیشگیری از کاهش برخی از ویتامین‌ها و مواد مغذی بدن جلوگیری کرده تا از بروز آسیب‌های ناشی از حذف برخی از مواد غذایی جلوگیری شود.

نکات پایانی

نیاز به کاهش وزن برای افرادی که از اضافه وزن رنج می‌برند کاملا طبیعی است که در جامعه امروزی نیز بیشتر از سابق مشاهده می‌شود. اما به خطر انداختن سلامتی به وسیله رژیم‌های غیر اصولی که مواد غذایی خاصی را حذف می‌کنند ممکن است سلامتی را به خطر انداخته و خسته کننده باشد.

مطلب پیشنهادی
رژیم پروتئین هفت روزه؛ بهترین مواد غذایی پروتئینی برای رژیم

بهترین راه پیش گرفتن رژیم غذایی اصولی تجویز شده توسط پزشک است که طبق شرایط فیزیکی هر فرد تنظیم می‌شود. فعالیت بدنی منظم، مدیریت استرس، خواب کافی و استفاده از میان وعده‌ها امر کاهش وزن بسیار موثر هستند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید