علت اصلی سردرد

علت اصلی سردرد می‌تواند کمبود برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن ما باشد. در واقع اضافه کردن مواد معدنی و ویتامین‌ها به برنامه غذایی می‌تواند به بهبود سردردها کمک شایانی برساند.
جالب است بدانید کمبود هر ماده‌ی معدنی یا ویتامینی در بدن می‌تواند سبب بروز دردهای مختلف بدنی از جمله سردرد شود. یعنی سبک رژیم غذایی به طور مستقیم در بروز چنین مشکلاتی تاثیر گذار است و به عنوان عامل مهمی برای بروز خیلی از مشکلات بدنی می‌توان کمبودها را معرفی کرد. بهتر هست در صورتی که سردردهای مکرر برای فرد بروز داده شد، تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کند تا از تشدید این موضوع جلوگیری شود.
در ادامه این مقاله از مجله کوئیک فیت قرار است ویتامین‌هایی را معرفی کنیم که با افزودن آنها به برنامه غذایی خود می‌توانید از سردردهای مکرر خلاص شوید. با ما همراه باشید.

مقالات پیشنهادی مرتبط با علت اصلی سردرد

مطلب پیشنهادی
کمر درد عصبی چه علائمی دارد؟ 10 راه تسکین بی‌خطر

آشنایی با مواد معدنی و ویتامین‌هایی که کمبود آنها باعث سردرد می‌شود

علت اصلی سردرد

منیزیم

برای اینکه به بهبود عملکرد عضلات خود بپردازید و سیستم عصبی بدن را بهبود بخشید، لازم است به مقدار متعادلی منیزیم دریافت کنید. مصرف متعادل منیزیم می‌تواند به متعادل نگه داشتن سطح قند خون نیز کمک شایانی برساند. حتی برای بهبود فشار خون نیز ضروری است.
طبق گفته متخصصین، کمبود منیزیم با بروز میگرن و سردرد ارتباط مستقیم دارد.

از این رو افرادی که از منابع منیزیم و مکمل‌های حاوی منیزیم استفاده می‌کنند، کمتر دچار سردرد می‌شوند. منیزیم یک عنصر مهم در ایجاد آرامش، بهبود وضعیت عضلانی و سیستم عصبی است. کمبود آن به بروز درد و سوزش عضلانی، سردرد و کم خوابی منجر می‌شود. از جمله منابعی که حاوی این ویتامین هستند به مواردی از قبیل سبزیجات برگ پهن تیره، مغزها و لبنیات می‌توان اشاره کرد.

کمبود ویتامین D یک علت اصلی سردرد

ویتامین D یکی از ویتامین‌هایی است که با مصرف متعادل آن می‌توان به بهبود سردردهای مکرر دست یافت. جالب است بدانید این ویتامین نوعی هورمون است و می‌توان آن را از طریق نور خورشید به راحتی جذب کرد. اما منابع دیگری همچون لبنیات و قارچ هم گزینه‌های مناسبی هستند.
وقتی سطح این ویتامین کم باشد و به مقدار کافی در بدن وجود نداشته باشد، ممکن است زمینه بروز سردرد فراهم شود. در صورتی که کمبود این ویتامین بیش از حد باشد، ممکن است پزشک استفاده از مکمل‌ها را برای فرد تجویز کند.

مطلب پیشنهادی
درمان گوش درد با 13 راهکار خانگی + بررسی علل و عوارض

برای آشنایی با علائم کمبود ویتامین D و مهمترین منابع آن اینجا کلیک کنید.

بزرگسالان کمتر از 70 سال به 600UI و بزرگسالان بالای 70 سال به 800UI ویتامین D در طول روز نیاز دارند. در دسترس‌ترین منبعی که برای دریافت این ویتامین وجود دارد نور خورشید است. مکمل‌های ویتامین D نیز گزینه‌های مناسبی هستند.

ویتامین A

ویتامین A یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که می‌توان به راحتی آن را از سبزیجات رنگی یا نارنجی، قرمز و زرد دریافت کرد. گزینه‌هایی همچون گوجه، هویج، هندوانه، قسمت سبز تیره کاهو و حتی شیر از بهترین منابع ویتامین A هستند. مردان باید روزانه مقدار 3000UI و زنان 2300UI از این ویتامین را به بدن خود برسانند. در صورتی که کمبود این ویتامین در بدن وجود داشته باشد، ممکن است مشکلاتی همچون سردرد بروز داده شود.
پس می‌توان کمبود ویتامین A را به عنوان یک علت اصلی سردرد معرفی کرد. اما باید از مصرف بیش از حد نرمال این ویتامین اجتناب کرد. زیرا می‌تواند عوارضی همچون مسمومیت و حالت تهوع را به همراه داشته باشد.

مطلب پیشنهادی
علت سرگیجه چیست؟ بررسی 13 علت شایع + درمان موثر

برای آشنایی با سایر تاثیرات مهم ویتامین A مقاله 5 فایده اثبات شده مصرف ویتامین A را مطالعه کنید.

کم آبی بدن

یکی از مواردی که خیلی از مشکلات بدنی را زمینه سازی می‌کند، کم آبی بدن است. آب سالم‌ترین نوشیدنی جهان است و در اکثر مواد در دسترس ما هست. اما معمولا تاثیرات و خواص مهم آن نادیده گرفته می‌شود. روزانه باید برای آبرسانی، سلامت مغز و حفظ گردش آب در بدن مقدار کافی آب به بدن رسانده شود. افرادی که بین ساعات مختلف به بدن آب نمی‌رسانند، بیشتر با مشکلاتی همچون سردرد روبرو می‌شوند.

علت اصلی سردرد

سعی کنید روزانه به مقدار بین 8 الی 12 لیوان آب بنوشید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که مقدار مورد نیاز برای بدن هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و برخی از افراد بیشتر از این میزان به آب احتیاج دارند. حتی در فصل گرم و روزهای گرم سال لازم است مقدار بیشتری آب بنوشید.

مطلب پیشنهادی
10 علت شایع درد کف پا و راهکارهای درمانی خیلی فوری

کمبود ویتامین‌های B علت اصلی سردرد

انواع ویتامین B می‌تواند در بهبود عملکرد سیستم عصبی موثر باشد. انواع ویتامین B از جمله ویتامین B1، ویتامین B2 یا ریبوفلاوین، ویتامین B5، ویتامین B6، ویتامین B12 و همچنین اسید فولیک، فولات و بیوتین برای بهبود عملکرد سیستم عصبی ضروری هستند. اما نباید در مصرف آنها زیاده روی کرد.

سطح متعادل این ویتامین‌ها در کاهش سردردهای میگرنی موثر است. این ویتامین‌ها نقش مهمی در محافظت از بدن دارند. مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین‌ها به بهبود متابولیسم بدن کمک شایانی می‌رساند.منابعی همچون تخم مرغ، گوشت قرمز، شیر، جگر و غلات از بهترین منابع این ویتامین‌ها هستند.

سدیم

در صورتی که حین فعالیت بدنی بیش از اندازه عرق می‌کنید، ممکن است سطح سدیم بدن شما پایین آمده باشد. یک علت اصلی سردرد را می‌توان کمبود سدیم معرفی کرد. برای تامین این ماده معدنی فقط کافی است مقداری نمک یا نوشیدنی الکترولیتی مصرف کنید.

مقالات پیشنهادی مرتبط با علت اصلی سردرد

مطلب پیشنهادی
درمان سردرد با ماساژ 3 قسمت مهم و موثر + نقاط فشاری

شما بگویید

راهکار شما برای بهبود سردرد چیست؟
زمانی که سردرد ایجاد می‌شود، معمولا سعی بر تسکین درد با مسکن‌های مختلف داریم. اما باید علت اصلی سردرد را پیدا کنیم و با برطرف کردن آن به درمان همیشگی سردرد بپردازیم. راهکارهای بیان شده در این مقاله در حد به سزایی به بهبود سردرد کمک می‌کند. اما در قسمت ارسال دیدگاه‌ها حتما راهکار خود را برای تسکین سردرد خود بیان کنید تا ما و سایر همراهان کوئیک فیت با آن آشنا شویم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید