vitamin B1

ویتامین B1 از جمله ویتامین‌های ضروری برای حفظ سلامت و بقای ارگان‌های اصلی بدن به شمار می‌رود. باید روزانه این ویتامین را به بدن رساند تا از بروز آسیب‌های جدی برای بدن جلوگیری شود. در این متن به طور کامل در مورد گزینه‌های زیر که به اطلاعات جامع این ویتامین مربوط است خواهیم پرداخت.

  • هر آنچه که باید در مورد ویتامین B1 دانست
  • تاثیر این ویتامین برای بدن
  • اهمیت مصرف آن
  • عوارض کمبود ویتامین B1 برای بدن
  • علائم کمبود آن
  • عوارض مصرف بیش از حد
  • منابع غذایی سرشار از ویتامین B1
  • میزان مورد نیاز روزانه

شناخت کامل و بهتر ویتامین B1

ویتامین B1 یکی از انواع ویتامین مورد نیاز بدن است که با نام تیامین نیز شناخته می‌شود. ویتامین‌های گروه B از اهمیت بسیار بالایی برای بدن برخوردار هستند. اولین ویتامینی که از خانواده ویتامین B کشف شد ویتامین B1 است. این ویتامین تاثیر بسیار مهمی بر سوخت قندها در بدن را ایفا می‌کند و علاوه بر آن بر عملکرد اعصاب تاثیر گذار است.

انواع ویتامین نقش حیاتی برای بقا و حیات بدن را ایفا می‌کنند. همانطور که می‌دانید ویتامین‌ها به دو گروه محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می‌شوند.

تیامین از نوع ویتامین‌های محلول در آب است که از طریق روده پس از انجام تغییرات، جذب بدن می‌شود و قسمتی از آن هم از طریق ادرار از بدن دفع می‌شود. از جمله عواملی که بر جذب ویتامین B1 اختلال ایجاد می‌کند، می‌توان به الکل اشاره کرد.

مطلب پیشنهادی
5 نقش پنهان و مهم ویتامین k در سلامت + منابع ویتامین کا

همه چیز در مورد ویتامین B1

وقتی می‌گوییم ویتامین B1 یک ویتامین محلول در آب است یعنی بدن مستقیم نمی‌تواند آنرا جذب کند و نیاز است تا به صورت روزانه از تغذیه خود دریافت کند. از این رو تیامین باعث می‌شود تا بدن قادر به استفاده از کربوهیدرات‌ها به صورت انرژی شود.

برای این سوخت و ساز گلوکز ضروری است و نقش مهمی در عملکرد قلب، عضلات و اعصاب ایفا می‌کند. این ویتامین در بدن ذخیره نمی‌شود و باید به صورت روزانه مصرف شود پس باید دقت کرد تا با کمبود این ویتامین مواجه نشویم.

مطالب مرتبط با ویتامین B1

عملکرد و اثرات ویتامین B1 بر بدن

همانطور که گفته شد خانواده ویتامین B محلول در آب هستند. ویتامین B1 از این طریق به تبدیل شدن کربوهیدرات، چربی‌ها و پروتئین به انرژی و گلوکز منجر می‌شوند که برای حفظ سلامت پوست و مو، کبد و چشم اهمیت بسیاری دارد. از سویی دیگر نیز برای عملکرد مغز و سیستم عصبی نقش قابل توجهی را ایفا می‌کنند.

مطلب پیشنهادی
قرص لاغری ادیوس و تاثیر آن در کاهش وزن + عوارض احتمالی

ویتامین B1 ایمنی بدن را در هنگام استرس تقویت کرده و به همین دلیل ویتامین ضد استرس نیز به شمار می‌رود. اگر به مدت سه هفته ویتامین B1 مصرف نشود، بدن مقدار زیادی از ویتامین‌های خود را از دست می‌دهد، که این موضوع میتواند باعث ایجاد بیماری بری بری شود.

تیامین برای هضم و جذب مواد غذایی و تبدیل آنها به انرژی کمک بزرگی می‌رساند. بسیاری از آنزیم‌های دستگاه گوارشی وظیفه تجزیه مواد غذایی را بر عهده دارند که برای این کار نیازمند ویتامین B1 هستند.

اهمیت مصرف ویتامین B1

از این جهت است که کمبود این ویتامین باعث بروز مشکلات گوارشی مثل بی اشتهایی، مشکل در هضم غذا و مواردی دیگر می‌شود. ویتامین B1 به عنوان کمک کننده برای انتقال پیام‌های عصبی بین سلول‌های اعصاب مرکزی، حافظه و عملکرد ذهن به شمار می‌آید.

این ویتامین موردی ضروری برای فعالیت مغز و سیستم اعصاب مرکزی به شمار می‌آید و نبود یا کمبود آن باعث مشکلاتی روانی چون افسردگی، فراموشی یا اضطراب می‌شود. از جمله اثرات ویتامین B1 بر بدن را می‌توان به صورت خلاصه در گزینه‌های زیر نام برد:

  • هضم کربوهیدرات‌ها
  • نقش به سزا در عملکرد عضلات
  • موثر در فعالیت‌های سلول‌های عصبی
  • جریان الکترولیتی در بیرون و درون سلول‌های عضلانی و عصبی
  • گوارش بهتر و هضم غذا
  • کمک به رشد بدن
  • بهبود روحیه
  • بهبود سیستم عصبی و عملکرد قلب
  • برطرف کننده حالت تهوع در مسافرت‌های و حتی مسافرت‌های دریایی
  • سالم و جوان ماندن پوست
  • ضد بیماری عصب و ورم عصب
مطلب پیشنهادی
4 ضرورت استفاده از ویتامین ب کمپلکس + 10 فایده آن برای سلامت

اهمیت مصرف ویتامین B1 برای بدن

این ویتامین از بیماری‌هایی که به سیستم عصبی، مغز، معده، روده، قلب و ماهیچه‌ها مربوط است جلوگیری می‌کند. همینطور از بروز بیماری بری بری نیز جلوگیری کرده و از بروز بیماری‌های گوارشی و اعصاب نیز پیشگیری خواهد کرد.

مصرف الکل باعث می‌شود تا تیامین جذب بدن نشود. مغز انسان توسط این ویتامین کمک به تبدیل قند خون کرده و عاملی محرک برای مغز به شمار می‌آید. بدون ویتامین B1 مغز بدون انرژی می‌ماند و در نتیجه موجب خستگی، اضطراب، تندخویی، افسردگی و حتی با ادامه آن ممکن است سبب جنون و خودکشی خواهد شد.

علاوه بر مواردی که ویتامین B1 به طور عمومی در افراد موثر است، مواردی دیگری هستند که به صورت خاص نیاز به مصرف بیشتر دارند تا بر آنها تاثیرات لازم را بگذارد.

  • بیماران مبتلا به دیابت که سطح ویتامین B1 در این افراد کم است. پس لازمست به صورت مکمل یا مواد غذایی به بدن برسانند.
  • افراد مبتلا به نارسایی قلبی، بسیاری از افراد مبتلا به نارسایی قلبی سطح تیاین بسیار پایینی دارند و مصرف مکمل‌های ویتامینی در این افراد تاثیر به سزایی دارد.
  • افراد مبتلا به آلزایمر، که کمبود این ویتامین تاثیر گذار بر روی عملکرد مغز و سیستم عصبی است و از این رو کمبود تیامین بر افراد مبتلا به آلزایمر نیز تاثیر ملموسی را ایجاد خواهد کرد.
  • افرادی که در حال ترک اعتیاد هستند.
  • خانم‌های باردار و شیرده باید بدانند تیامین به رشد بدن جنین کمک می‌کند. موجب بهبود روحیه و بهبود عملکرد قلبی در این دوران می‌شود. تکامل سیستم ایمنی بدن جنین تحت تاثیر مصرف این ویتامین است. تاثیر به سزای ویتامین B1 بر تکامل چشم‌های جنین خواهد داشت.
  • افرادی که دردهای سیاتیکی دارند.
  • افراد دچار به انواع سرطان لازمست به عنوان مکمل در رژیم غذایی خود ویتامین B1 را بگنجانند.
  • همینطور افرادی که به بیماری‌هایی از جمله ایدز، آب مروارید، سرطان دهانه رحم، بیماران کلیوی و همینطور بیماران مبتلا به فشار خون دچار هستند، بهتر است از این ویتامین در رژیم روزانه خود بهره ببرند.
مطلب پیشنهادی
شناختی از ویتامین E + فواید پنهانی اما اثبات شده ویتامن ای

عوارض کمبود ناشی از ویتامین B1

کمبود ویتامین B1 در بدن اختلالاتی ایجاد می‌کند. کمبود تیامین در بدن می‌تواند بر اثر تغذیه نادرست یا مصرف بیش از حد الکل تحت تاثیر قرار بگیرد. از جمله عوارض بارز کمبود ویتامین B1 به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • اختلال در رشد جنین و زایمان
  • گیجی و خستگی
  • افسردگی و ایجاد غم‌های بی دلیل
  • ایجاد یبوست
  • آسیب‌های عصبی و روانی
  • ریزش مو
  • گرفتگی عضلات
  • زخم معده
  • ترک خوردن لب‌ها و همینطور قرمزی و خشکی زبان
  • ایجاد بیماری بری بری در اثر کمبود شدید

علائم کمبود ویتامین B1

کمبود هر نوع ویتامین در بدن علائمی را بر قسمت‌هایی خاص نمایان می‌کند که بر تاثیر کمبود ویتامین B1 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد و در صورت مشاهده این علائم حتما به پزشک مراجعه کرده تا تحت تاثیر رژیمی خاص برای درمان و رساندن ویتامین مورد نیاز بدن تا مشکل حادتر نشده است،اقدامات لازم صورت پذیرد.

  • کاهش وزن و بی اشتهایی
  • بروز مشکلات ذهنی مثل سردرگمی و ضعیف بودن حافظه کوتاه مدت
  • ضعف ماهیچه‌ها
  • علائم قلبی عروقی
  • عوارض عصبی
  • تنگی نفس و تپش قلب
  • اختلالات پوستی و رویشی برای مو
مطلب پیشنهادی
شگفت انگیزی خواص ویتامین C + تاثیرات معجزه آسای آن بر زیبایی

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین B1

مصرف بیش از حد هر مواد غذایی یا هر دارویی عوارضی جبران نا پذیر به همراه خواهد داشت. حتی ویتامین‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند چرا که اگر ویتامین B1، به میزان حدود 100 برابر بیشتر از نیاز معمول به صورت تزریق به بدن مصرف شود، علائمی مثل سردرد، تشنج، آریتمی قلبی و واکنش‌های حساسیت زا را به همراه خواهد داشت.

منابع غذایی حاوی ویتامین B1

باید توجه کرد که ویتامین B1 در اثر پخت و حرارت دیدن از بین می‎رود. تیامین به صورت‌های مختلف در انواع مواد غذایی وجود دارد. ویتامین ب1 در مواد غذایی همچون سبوس برنج و گندم، بادام زمینی، شیر و لبنیات، مخمر آبجو وجود دارد.

مواد غذایی حاوی ویتامین B1

سبزیجات، نخود، لوبیا، گوشت و تخم مرغ به عنوان منبع غنی از انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین B1 به حساب می‌آیند. دل و قلوه گاو و گوسفند منابعی سرشار از تیامین هستند. ماهی و مرغ به عنوان منابعی از ویتامین ب1 نقش ویژه‌ای در تامین این نیاز بدن دارند.

مطلب پیشنهادی
هر آنچه از خانواده ویتامین B باید دانست + نقش هر ویتامین B در سلامت بدن

اسفناج، کلم، هویج، باقلا، عدس، ذرت، زردآلو، شلغم، آلوخشک، موز، سیب زمینی و پیاز، کاکائو، قارچ و همینطور خرما، فندق، گردو و سویا و میوه‌هایی از جمله سیب، پرتقال و انجیر حاوی ویتامین ب1 هستند که باید به صورت روزانه مصرف شوند تا نیاز مورد نیاز بدن تامین شود. سعی کنید نان سبوس دار بیشتر مصرف کنید و از مصرف مخمر آبجو به صورت روزانه بهره ببرید.

سعی کنید رژیم روزانه مناسب و متعادلی را پیش بگیرید تا بدن روزانه به مقدار کافی از منابع ویتامینی استفاده کرده و انرژی دریافت کند. مصرف نکردن برخی مواد غذایی یا بد غذایی و دوست نداشتن یک سری از غذاها می‌تواند موجب عدم دریافت ریز مغذی و درشت مغذی‌های مورد نیاز بدن شود.

همین موضوع باعث بروز مشکلاتی که نام بردیم بر بدن خواهد شد. پس لازمست تا مصرف حبوبات سبوس‌دار را جدی بگیرید. در این میان مواد غذایی و ع.املی هستند که بسیار موثر در کمبود این ویتامین عمل می‌کنند.

مطلب پیشنهادی
5 فایده اثبات شده مصرف ویتامین A + مضرات مصرف نامتعادل ویتامین آ

عوامل از بین برنده ویتامین B1

عواملی وجود دارند که موجب می‌شوند تا ویتامین B1 به درستی جذب نشده و نیاز بدن به این ویتامین تامین نشود. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حرارت دادن زیاد به مواد غذایی و پخت آنها
  • نوشیدن بیش از حد چای به ویژه بعد از صرف غذا
  • نوشیدن قهوه
  • نوشیدن الکل
  • کشیدن سیگار
  • خوردن زیاد قند و شکر
  • خوردن آنتی اسید بعد از غذا
  • استفاده از جوش شیرین در حین پخت غذا
  • پوشیدن لباس‌های پلاستیکی و نایلونی

میزان ویتامین B1 مورد نیاز روزانه بدن

روزانه بدن مردان به 1/2 میلی گرم و بدن خانم‌ها به 1/1 میلی گرم تیامین خوراکی نیاز دارد. خانم‌های باردار و شیرده  در هر سنی می‌توانند روزانه 1/4 میلی گرم از این ویتامین مصرف کنند، زیرا با کمبود مصرف جنین به رشد کامل نمیرسد یا مادر دچار ضعف عمومی می‌شود.

باید در نظر داشت که اگر رژیم غذایی روزانه غنی از انواع پروتئین و لیپیدها باشد، نیاز به مصرف تیامین به صورت قرص نخواهید داشت. در واقع یک وعده غذایی سرشار از غلات، حاوی 1/5 میلی گرم تیامین است که بیشتر از صد در صد نیاز بدن در طول روز را تامین می‌کند. یعنی یک تکه نان کامل گندم حاوی 0/1 میلی گرم تیامین است، یعنی 7 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B1 را تامین می‌کند.

مطلب پیشنهادی
داروی لاغری برای لاغری موثر است؟ شیمیایی یا طبیعی

مطالب مرتبط با ویتامین B1

توصیه‌های پایانی

با داشتن رژیم غذایی درست،خواب کافی، ورزش منظم و حفظ آرامش سعی کنید تا بدن خود را در تعادل نگه دارید. ویتامین B1 از دست ویتامین‌هایی است که کمبود خود را در پوست و مو نشان می‌دهد، پس همواره صدای بدن خود را بشنوید و به آن توجه کنید. این ویتامین نقش به سزایی در تامین انرژی مورد نیاز بدن دارد که با مصرف درست غذاها آنرا به راحتی می‌توان در اختیار بدن قرار داد.

ویتامین‌ها و مواد غذایی را به صورت متعادل و کافی به ویژه از طریق میوه‌ها و سبزیجات به صورت خام به بدن خود برسانید تا با مشکلاف خفیف و حتی گاهی خطرناک بر اثر کمبود مصرف آنها دچار نشوید.