خواص بادام هندی

خواص بادام هندی گزینه‌های مختلفی مثل تقویت سلامت قلب و عروق، کاهش وزن، کنترل قند خون، بهبود عملکرد سیستم عصبی و همینطور سلامت دندان‌ها و خیلی از مزایای دیگر را شامل می‌شود.
این آجیل چربی‌های بسیار مفیدی را برای بدن به همراه دارد. از طرف دیگر سرشار از مواد مغذی و ویتامینی است. در این متن می‌خواهیم بررسی کنیم:
بادام هندی چه مواد مغذی و ویتامینی دارد؟
فواید مصرف آن چیست؟
و برای چه افرادی مناسب‌تر است؟
عوارضی دارد یا خیر؟

بادام هندی؛ آجیل پرخاصیت

خواص بادام هندی در حدی است که در سراسر دنیا ترجیح می‌دهند از آن در برنامه غذایی خود استفاده کنند.
بادام هندی یا Cashews از درخت گرمسیری حاصل می‌شود. درخت این نوع از بادام‌ها بومی برزیل است. ولی در حال حاضر در آب و هوای گرمسیری در کشورهای مختلف سراسر جهان کشت می‌شود.

بادام هندی به دلیل طعم بسیار خوشمزه‌ای که دارد، در ایران یکی از محبوب‌ترین انواع آجیل محسوب می‌شود. اما به دلیل اینکه کمتر در کشور کشت می‌شود قیمت بالاتری دارد. این نوع از آجیل بیشتر در کشورهای هند، کنیا، سریلانکا و تانزانیا کشت می‌شود.

میوه بادام هندی

جالب است بدانید مغز بادام هندی به میوه‌ی آن چسبیده است. میوه‌ی آن را سیب بادام هندی می‌گویند. این مغز در آفریقا، برزیل و همینطور آسیا موارد استفاده متعددی دارد.

مطالب مرتبط با خواص بادام هندی

مطلب پیشنهادی
خواص بلوط : فواید ناشناخته بلوط برای سلامت بدن و زیبایی

ارزش غذایی، مواد مغذی و ویتامین‌های بادام هندی

بادام هندی غنی از انواع مواد مغذی است. در واقع طیف وسیعی از مواد مغذی و ویتامین را با خود به همراه دارد. 28 گرم بادام هندی (معادل یک اونس) می‌تواند ارزش غذایی زیر را به همراه داشته باشد:

  • انرژی (کالری): 157 کیلوکالری
  • پروتئین: 5 گرم
  • چربی: 12 گرم
  • کربوهیدرات: 9 گرم
  • فیبر: 1 گرم
  • مس: 67 درصد نیاز روزانه
  • منیزیم: 20 درصد نیاز روزانه
  • منگنز: 20 درصد نیاز روزانه
  • روی: 15 درصد نیاز روزانه
  • تیامین: 10 درصد نیاز روزانه
  • سلنیوم: 10 درصد نیاز روزانه
  • آهن: 11 درصد نیاز روزانه
  • ویتامین ب6: 7 درصد نیاز روزانه
  • ویتامین کا: 8 درصد نیاز روزانه

علاوه بر این موارد خواص بادام هندی شامل ترکیباتی از چربی‌های اشباع نشده می‌شود. این گروه از چربی‌ها می‌توانند به کاهش خطر مرگ زودرس و بیماری‌های قلبی منجر شوند.

بادام هندی مغزی سرشار از ویتامین E است. این ویتامین در کنار ویتامین C موجود در آن به عنوان آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی عمل می‌کنند.

البته استفاده از بادام هندی مقادیری از قند را برای بدن فراهم می‌کند. اما مقدار پروتئینی که برای بدن به همراه دارد، تقریبا با پروتئین گوشت، معادل است.

بادام هندی حاوی مقادیر فراوانی از مس است. این ماده معدنی برای تولید انرژی در بدن، بهبود سلامت مغز و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است. از طرفی منبعی عالی برای منیزیم و منگنز و سایر مواد معدنی است که برای سلامت استخوان کاملا ضروری هستند.

مطلب پیشنهادی
خواص گردو (10 خاصیت درمانی برجسته برای سلامتی)

طبع بادام هندی چیست؟

یکی از نکات تغذیه‌ای که برای خیلی از افراد حائز اهمیت است، طبع مواد غذایی محسوب می‌شود. طبع بادام هندی گرم و خشک است. در طب سنتی اغلب مصلح آن را عسل معرفی می‌کنند.

خواص بادام هندی برای سلامتی

با توجه به ترکیبات بسیار با ارزشی که بادام هندی دارد، کاملا طبیعی است که خواص متعددی را برای بدن به همراه داشته باشد. در ادامه بهتر است مهمترین خواص بادام هندی را بررسی کنیم.

1. خواص بادام هندی برای لاغری و کاهش وزن

انواع مغز و آجیل، سرشار از چربی هستند و کالری بالایی دارند. به همین دلیل در روش‌های سنتی برای لاغری، توصیه می‌شد که مصرف آجیل و مغزها را در برنامه غذایی خود محدود یا قطع کنند.

با این حال تحقیقات نشان داده است افرادی که از رژیم غذایی حاوی مغزها پیروی می‌کنند، کاهش وزن بیشتری را نسبت به افرادی که در برنامه غذایی خود آجیل استفاده نمی‌کنند تجربه خواهند کرد.

خواص بادام هندی برای لاغری

طبق گفته پایگاه داده مرکزی وزارت کشاورزی ایالت متحده آمریکا (USDA)، استفاده از 28 گرم بادام هندی، انرژی معادل 157 کالری به بدن می‌رساند.

تحقیقات حاکی از آن است که تنها 84 درصد از این میزان کالری را بدن انسان می‌تواند هضم و جذب کند.
این موضوع به احتمال زیاد به این دلیل است که مقادیری از چربی آن در دیواره داخلی فیبر به دام افتاده و باقی می‌ماند تا به طور کامل هضم و جذب شود.

مطلب پیشنهادی
میوه خشک چه فوایدی دارد؟ + 4 ضرر که باید جدی گرفت

البته جالب است بدانید تفت دادن و آسیاب کردن این مغز، یا انواع مغزها، می‌تواند تاثیر به سزایی در هضم بهتر آنها داشته باشد. در نتیجه ارزش غذایی جذب شده از آنها افزایش خواهد یافت.

در واقع باید در نظر داشت که مزایا و خواص بادام هندی برای لاغری با تفت دادن افزایش خواهد یافت. این موضوع به علت دریافت ترکیبات آنتی اکسیدانی بیشتر از این مغز خواهد بود.

میان وعده‌ای عالی برای لاغری

این مغز علاوه بر اینکه کالری کمتر از حد انتظاری را به بدن می‌رساند، سرشار از فیبر و پروتئین است. به همین دلیل گزینه‌ای عالی برای کاهش گرسنگی محسوب می‌شود.
در واقع با تامین انرژی و رساندن فیبر و پروتئین به معده، موجب احساس سیری بیشتر می‌شود. از این رو از پرخوری جلوگیری می‌کند.
بهتر است برای کاهش وزن از این مغز برای میان وعده‌ها به اعتدال استفاده کرد. زیرا به تنهایی برای لاغری موثر نیست و باید در کنار برامه غذایی مناسب آن را متعادل استفاده کرد. (منبع)

2. ترکیبات گیاهی مفید بادام هندی

انواع مغزها، نیروگاه‌های آنتی اکسیدانی محسوب می‌شوند. بادام هندی از این قاعده مستثنی نیست.

آنتی اکسیدان‌های بادام هندی، به عنوان ترکیبات گیاهی بسیار مفیدی هستند که می‌توانند از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت کنند. تا جایی که به خنثی سازی تاثیرات آنها تاثیر گذار باشند.

این امر در حد به سزایی برای کاهش التهابات بدنی موثر است. حتی توانایی بدن برای حفظ سلامتی و پیشگیری از ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد.

مطلب پیشنهادی
بادام تلخ با 7 جنبه کاربردی + بررسی عوارض خطرناک

بادام هندی ترکیباتی عالی از آنتی اکسیدان‌های پلی فنول و کارتنوئیدها را دارد. این دو ترکیب در سایر مغزها نیز وجود دارند.

طبق مطالعات انجام شده، این ترکیبات آنتی اکسیدانی به پیشگیری از آسیب‌های سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو کمک می‌کند.

3. خواص بادام هندی برای سلامت قلب

افرادی که در رژیم غذایی خود به طور متعادل و منظم از آجیل استفاده می‌کنند، کمتر در خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و سکته مغزی، قرار دارند.

در یک مطالعه ثابت شد، افراد مبتلا به دیابت نوع 2، در صورتی که 10 درصد کالری مورد نیاز روزانه خود را از بادام هندی تامین کنند، سطح کلسترول بد پایین‌تر و سطح کلسترول خوب بالاتری خواهند داشت.
در صورتی که کلسترول خوب سطح بیشتری از کلسترول بد داشته باشد، تضمینی برای سلامت قلب خواهد بود.

در مطالعات دیگر، نشان داده شد، افرادی که بادام هندی مصرف کردند، سطح کلسترول خوب بالاتر و در کنار آن فشار خون پایین‌تری داشتند.

همچنین برای کاهش کلسترول کل و کاهش تری گلیسیرید نیز بسیار موثر است. البته تحقیقات انجام شده ضد و نقیض‌هایی را به همراه داشته که محققان به همین دلیل تاکید می‌کنند بهتر است تعادل در مصرف آن را نگه داشت.

4. خواص بادام هندی برای مبتلایان به دیابت نوع 2

بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 می‌توانند از این خوراکی پرخاصیت در برنامه غذایی خود به اعتدال استفاده کنند. این مغز منبعی خوب برای تامین فیبر است. به همین دلیل می‌تواند برای محافظت از بدن در مقابل عوارض دیابت نوع 2 بسیار مفید باشد.

مطلب پیشنهادی
خواص تخم کدو | 20 خاصیت برای آقایان و خانم ها + لاغری

در مطالعه‌ای نشان داده شد، افرادی که 10 درصد از کالری روزانه خود را به مصرف بادام هندی اختصاص می‌دهند، سطح قند خون پایین‌تری را نسبت به افرادی که از آن استفاده نمی‌کنند، نشان می‌دهند.

خواص بادام هندی برای دیابت

علاوه بر این موضوع، 28 گرم بادام هندی، فقط 8 گرم کربوهیدرات به همراه دارد. حتی کمتر از 2 گرم آن را قند تشکیل داده است.
جایگزین کردن آن به جای مواد غذایی که کربوهیدرات بیشتری به بدن می‌رسانند، به کاهش سطح قند خون کمک شایانی می‌رساند. البته این مغز کم قند را به هر حال باید به اعتدال مصرف کرد.

5. خواص بادام هندی برای موی سر

بادام هندی مغزی سرشار از مس است. این ماده مغذی برای رشد بهتر موها بسیار ضروری است. دریافت مقدار متعادل از آن می‌تواند تاثیر به سزایی در تقویت رشد موها داشته باشد.
همچنین راهکاری بسیار طبیعی برای پیشگیری از سفید شدن موها و جلوگیری از ریزش مو محسوب می‌شود.

این منبع غذایی حاوی برخی از انواع ویتامین B و همچنین آهن است. از این رو گردش خون را بهبود می‌بخشد. با گردش خون بهتر اکسیژن رسانی به پوست کف سر و فولیکول‌های مو تقویت خواهد شد. در نتیجه با حفظ فولیکول‌های مو، موهایی پرپشت حاصل خواهد شد.

6. خواص بادام هندی برای معده

دریافت خواص آنتی اکسیدانی به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها می‌انجامد. بادام هندی سرشار از خواص آنتی اکسیدانی است. از این رو با مصرف آن از آسیب رادیکال‌های آزاد جلوگیری خواهد شد.

مطلب پیشنهادی
مویز یا کشمش سیاه؛ آشنایی با خواص بی نظیر آن

البته برای دریافت بیشتر این خواص آنتی اکسیدانی لازم است آن را کامل جوید. از این طریق بیشتر مواد مغذی و خواص آن جذب می‌شوند.

محققان دریافتند که دریافت فیبر و ترکیبات مفید دیگر بادام هندی به بهبود هضم کمک شایانی می‌رساند. همچنین از التهابات موجود در دستگاه گوارشی می‌کاهد.

7. خواص بادام هندی در بارداری

طعم خوشمزه بادام هندی در کنار ارزش غذایی بالایی که به همراه دارد، باعث شده است که طرفداران زیادی داشته باشد.
آن را می‌توان برای تهیه بسیاری از انواع کیک و شیرینی یا حتی دسرهای دیگر به کار برد. مصرف بادام هندی در دوران بارداری به طریق مختلف، خواص متعددی را برای مادر و جنین به همراه دارد. تا حدی که از آن به عنوان یک مکمل مولتی ویتامین مینرال یاد می‌کنند.

خواص بادام هندی در بارداری

مصرف آن می‌تواند آنچه که جنین برای رشد و تکامل نیاز دارد را به بدن مادر برساند. از جمله دیگر خواص این مغز برای دوران بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد که از بروز بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های عفونی در دوران بارداری جلوگیری می‌کند
  • حجم کمی دارد اما انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های مادر را تامین می‌کند
  • حاوی فیبر است که از مشکلات گوارشی همچون یبوست و اسهال در بارداری جلوگیری می‌کند
  • با استفاده از خواص بادام هندی در بارداری بدون بالا رفتن وزن، کالری مورد نیاز برای بدن تامین خواهد شد
  • با اینکه دوران بارداری مادر کلسیم زیادی را از بافت‌های خود از دست می‌دهد اما استفاده از بادام هندی می‌تواند از این موضوع جلوگیری کند
  • حاوی منیزیم است و به استحکام اسکلت استخوانی و همینطور دندان‌های مادر می‌انجامد
  • منیزیم موجود در بادام هندی به پیشگیری از گرفتگی‌های عضلانی، افزایش فشار خون در بارداری و همچنین دردهای عضلانی، خستگی و سردرد منجر می‌شود
مطلب پیشنهادی
خواص فندق ؛ 25 خاصیت مهم و برجسته برای سلامتی و زیبایی

عوارض زیاده روی در مصرف بادام هندی

معمولا خواص بادام هندی و طعم دلچسبی که به همراه دارد، باعث می‌شود تا برخی از افراد در مصرف آن زیاده روی کنند. اما این موضوع ممکن است پیامدهای متعددی را به همراه داشته باشد:

  • بادام هندی حاوی نمک اگزالات است؛ از این رو ممکن است جذب کلسیم در بدن را افزایش دهد. در نتیجه ممکن است تجمع بیش از اندازه کلسیم در کلیه را در پی داشته باشد.
  • در صورت قرار گرفتن طولانی مدت در هوای مرطوب، ممکن است توکسین‌های سرطان زا ایجاد کند که در این صورت مصرف طولانی مدت از آن ممکن است به افزایش احتمال ابتلا به سرطان منجر شود.

واکنش‌های آلرژیک با مصرف بادام هندی

در برخی از موارد، بعضی از افراد به ترکیباتی که بادام هندی به همراه دارد، علائم آلرژیکی نشان می‌دهند.
گاهی لازم است افرادی که به آن آلرژی دارند از خواص بالقوه آن صرف نظر کنند. حتی با افزودن آن و تغییر شکل آن برای دریافت خواصی که دارد نیز حساسیت‌زا بودن آن حذف نمی‌شود.

مطلب پیشنهادی
خواص پسته ؛ آشنایی با 9 خاصیت بالقوه از این مغز خوشمزه

علاوه بر خواص بادام هندی، عوارض آلرژیکی که دارد را باید در نظر گرفت. مواد حساسیت‌زای موجود در آن ممکن است برای هر فرد به شکلی متفاوتی بروز داده شوند. از جمله علائمی که دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ناراحتی‌های دستگاه گوارش مانند دل درد، حالت تهوع و استفراغ و همینطور یبوست در مراحل شدید
  • علائم تنفسی مانند سرفه، آبریزش بینی و تنگی نفس
  • علائم پوستی همچون ایجاد کهیر، خارش پوست، التهاب و قرمزی
  • آنافیلاکسی به عنوان نوعی واکنش آلرژیک شدید که ممکن است تا مراحلی همچون التهاب زبان، التهاب گلو، انسداد مجاری تنفسی و خفگی، تغییر صدا، رنگ پریدگی و بی‌هوشی را در پی داشته باشد

با بروز هر یک از علائم آلرژیکی بیان شده با مصرف بادام هندی، باید فورا به پزشک مراجعه کرد.

مطالب مرتبط با خواص بادام هندی

خلاصه‌ای از خواص بادام هندی

در این مقاله به بررسی مهمترین خواص بادام هندی پرداختیم.
از مهمترین تاثیراتی که این مغز خوشمزه به همراه دارد، می‌توان به حفظ سلامت قلب و عروق، بهبود عملکرد دستگاه گوارشی و همینطور کنترل عوارض دیابت اشاره کرد.
اما باید نسبت به علائم آلرژیکی که ممکن است داشته باشد، آگاهی لازم را داشت که در انتها به آن اشاره کردیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید