خواص باقالی

خواص باقالی برای پیشگیری از مشکلات قلبی برای بسیاری از افراد شناخته شده است. این نوع از سبزیجات که گاهی اوقات به عنوان یکی از تنقلات خیابانی محبوب به کار برده می‌شود، در سراسر جهان به مصرف می‌رسد.
از آن برای تهیه غذاهای متنوع می‌توان به کار برد تا خواصی که به همراه دارد را دریافت کرد. اما این خواص شامل چه مواردی می‌شوند؟
با ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با باقالا و تاثیراتی که دارد، بیشتر آشنا شوید.

مطالب مرتبط با خواص باقالی

ویتامین‌ها و مواد مغذی باقالی

باقالی با نام‌های دیگری همچون باقله، باقالا، باقلا یا باقلی معرفی می‌شود. اما کلمه‌ای که بیشتر به کار برده می‌شود باقالی است.
این ماده غذایی سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است. می‌تواند به بهبود سیستم ایمنی بدن و سیستم حرکتی بدن کمک کند.

باور نکردنی است که دانه‌های کوچک باقالی بتواند این همه مواد مغذی را به بدن برسانند. جالب است بدانید خواص باقالی از دریافت پروتئین گیاهی، فولات، برخی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر موجود در آن نشات می‌گیرد.
البته حاوی فیبر فراوانی است که برای بهبود مشکلات گوارشی، بهبود هضم و کاهش سطح کلسترول نکته‌ای بسیار حائز اهمیت است.

خواص باقالی

در جدول زیر به بررسی ارزش غذایی 170 گرم باقلای پخته شده که معادل یک پیمانه است پرداخته‌ایم:

مطلب پیشنهادی
ریحان و 10 خاصیت عجیب آن برای سلامتی و زیبایی
مواد تشکیل دهنده مقدار موجود در 170 گرم (1 پیمانه) باقلا آبپر
انرژی (کالری)187 کیلو کالری
کربوهیدرات33 گرم
پروتئین13 گرم
چربیکمتر از 1 گرم
فیبر9 گرم

برای دریافت خواص باقالی می‌توان به مقدار متعادل از آن استفاده کرد. چربی ناچیز این ماده غذایی را می‌توان نادیده گرفت.
در جدول زیر به بررسی ویتامین‌ها و مواد معدنی یک پیمانه باقالی پخته شده معادل 170 گرم است، پرداخته‌ایم:

ویتامین‌ها و مواد معدنی170 گرم (1 پیمانه) باقلا آبپر
فولات40 درصد نیاز روزانه
منگنز36 درصد نیاز روزانه
مس22 درصد نیاز روزانه
فسفر21 درصد نیاز روزانه
منیزیم18 درصد نیاز روزانه
آهن14 درصد نیاز روزانه
پتاسیم13 درصد نیاز روزانه
تیامین (ویتامین B1)11 درصد نیاز روزانه

جالب است بدانید خواص باقالی که از دانه‌های باقالی حاصل می‌شود، مقادیری از برخی از ویتامین‌های گروه ویتامین B را نیز به همراه دارند. همچنین باقالی دارای سلنیوم و کلسیم نیز هست. (منبع)

طبع باقالی چیست؟

جالب است بدانید گل باقالی طبع گرم دارد اما باقالی تازه طبع سرد و خشک به همراه دارد.
به همین دلیل است که برای تهیه باقالی پلو به آن شوید اضافه می‌کنند. یا اینکه برای مصرف باقالی پخته، آن را به همراه فلفل یا گلپر میل می‌کنند. از این طریق طبع آن متعادل می‌شود.
از جمله گزینه‌های مصلح برای باقالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارچین
  • زیره
  • آویشن
  • مرزه
  • فلفل
  • زعفران
  • پونه
  • گلپر
  • شوید
  • میخک
  • عسل
  • نمک
مطلب پیشنهادی
خواص کدو سبز ؛ از تاثیر بر لاغری تا کنترل دیابت و سرطان

آشنایی با مهمترین خواص باقالی

باقالی برای تهیه غذا در سراسر جهان به کار برده می‌شود. دانه‌های باقالی گاهی به شکل پخته شده به همراه کمی نمک، گلپر و فلفل یا سرکه به عنوان تنقلات خیابانی استفاده می‌شود.
جالب است بدانید این خوراکی به عنوان میان وعده یا وعده اصلی فواید متعددی را به بدن می‌رساند. در ادامه با این فواید آشنا خواهید شد.

1. بهبود علائم پارکینسون

دانه‌های باقالی سرشار از لوودوپا (L-dopa) هستند که در بدن به دوپامین‌های پیام رسان عصبی تبدیل می‌شوند.
باید در نظر داشت که بیماری پارکینسون مرگ سلول‌های مغزی تولید کننده دوپامین را به همراه دارد. از این رو عوارضی همچون لرزش، اختلال حرکتی و مشکل در راه رفتن را ایجاد می‌کند.
ترکیبات دارویی که برای این بیماری تجویز می‌شوند، حاوی لوودوپا (L-dopa) هستند.

از این رو خوردن دانه‌های باقالی می‌تواند به کاهش عوارض این بیماری کمک کند. اما باید در نظر داشت که خواص باقالی به تنهایی برای بهبود و کنترل این بیماری کافی نیست. هنوز هم تحقیقاتی برای اثبات علمی این موضوع نیاز است.

مطالعات انجام شده روی خواص باقالی برای بیماری پارکینسون

با توجه به تحقیقات انجام شده روی تاثیر لوودوپا (L-dopa) موجود در باقالی بر پارکینسون، نمی‌توان آنرا تنها راه کنترل و درمان در نظر گرفت. اما تحقیقات انجام شده تاثیرات مطلوبی از آن را نشان داده‌اند.

مطلب پیشنهادی
خواص گشنیز - 21 دلیل برای آن که گشنیز بیشتر میل کنید

1. در یک مطالعه روی 11 فرد مبتلا به پارکینسون، روزانه 250 گرم معادل 1.5 پیمانه باقالی پخته شده به هر نفر داده شد. بعد از 12 ساعت، بدون اینکه دارویی استفاده شود، تاثیر چشمگیری بر سطح دوپامین خون و همینطور عملکرد حرکتی همچون بر آمده از داروهای حاوی ال-دوپا حاصل شد.

2. در مطالعه‌ای دیگر روی 6 فرد بزرگسال مبتلا به پارکینسون، نشان داده شد با مصرف 100 الی 200 گرم باقالی پخته شده، به همراه برخی از داروهای سنتی دیگر، عوارض بیماری پارکینسون در حد به سزایی بهبود بخشیده شد.

این نتایج امیدوار کننده هستند اما تحقیقات بیشتری برای این موضوع نیاز است. خواص باقالی برای رفع و کنترل عوارض این بیماری تاثیر دارد اما نمی‌تواند جایگزین داروها شود.

2. پیشگیری از تولد نوزاد ناقص

یکی از تاثیرات مهمی که می‌توان از خواص باقالی در دوران بارداری دریافت کرد، رشد سلامت جنین است. این تاثیر به دلیل وجود ویتامین‌ها و مواد مغذی است که باقالی به همراه دارد.

خواص باقالی

وجود فولات در این ماده غذایی به تشکیل سلول‌ها و اندام‌های حیاتی کمک می‌کند. همینطور باید در نظر داشت که در دوران بارداری مادر باید فولات بیشتری مصرف کند تا از نقص در لوله‌های عصبی یا اختلالات مربوط به رشد مغز و نخاع جنین جلوگیری شود.

260 هزار نوزاد متولد شده در سراسر جهان، در سال 2015، دچار نقص لوله‌های عصبی شدند. این موضوع می‌توانست با دریافت فولات کافی توسط رژیم غذایی مناسب مادر، جلوگیری شود.

مطلب پیشنهادی
آشنایی با خواص پونه و فواید آن برای سلامتی و درمان

با مصرف یک پیمانه باقالی پخته شده، می‌توان 40 درصد نیاز روزانه زنان باردار به فولات را تامین کرد.

3. خواص باقالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

باقالی غنی شده از خواص آنتی اکسیدانی است.
ترکیبات آنتی اکسیدانی برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن حیاتی هستند. زیرا به مقاومت در مقابل رادیکال‌های آزاد می‌پردازند. در نتیجه از آسیب به سلول‌ها و بیماری‌های ناشی از آن جلوگیری خواهد شد.

در مطالعه‌ای ثابت شد با مصرف عصاره باقالی، برای درمان سلول‌های ریه انسان، سطح آنتی اکسیدان‌ها تا 62 درصد افزایش یافت.

علاوه بر این مورد باقالی حاوی گلوتاتیون است که به عنوان آنتی اکسیدانی قوی در سلول‌های انسانی باعث تاخیر در پیری می‌شود.

از این ماده غذایی در رژیم غذایی در کنار سایر ترکیبات مقوی می‌توان به کار برد تا بهترین تاثیر را برای تقویت سیستم ایمنی بدن را دریافت کرد.

4. حفظ سلامت استخوان‌ها با خواص باقالی

باقالی سرشار از مس و منگنز است.
این دو ماده مغذی برای پیشگیری از تحلیل رفتن استخوان‌ها ضروری هستند.

جالب است بدانید کمبود مس و منگنز در بدن باعث کاهش تشکیل استخوان و افزایش دفع کلسیم می‌شود. این دو ماده برای قدرت اسکلت استخوانی ضروری هستند.

در یک مطالعه پی برده شد که زنان در دوران یائسگی، از آنجایی که استخوان‌‌هایشان ضعیف‌تر می‌شود، دریافت مکمل حاوی منگنز، کلسیم، ویتامین D و مس، کمک می‌کند تا توده‌های استخوانی بهبود بخشیده شوند.
کمبود این موارد می‌تواند در از دست دادن استخوان‌ها، در افراد مسن موثر باشند.

مطلب پیشنهادی
4 خواص لبو برای درمان بیماری و بهبود سلامت بدن + کالری و ارزش غذایی

5. راهی برای درمان کم خونی

باقالی می‌تواند بر بهبود علائم کم خونی موثر باشد.
زیرا گزینه‌ای سرشار از آهن است. آهن برای تولید هموگلوبین ضروری است. هموگلوبین‌ها، سلول‌های قرمز خونی هستند که برای اکسیژن رسانی در اندام‌ها ضروری هستند.

دریافت آهن مورد نیاز برای بدن، می‌تواند به جلوگیری از سرگیجه، سردرد، ضعف، خستگی و حتی تنگی نفس منجر شود.
دانه‌های باقالی حاوی آهن هستند. این منبع گیاهی گزینه‌ای عالی برای بهبود علائم کم خونی و افزایش سطح آهن خون محسوب می‌شود.

خواص باقالی

البته باید در نظر داشت آهن، به وسیله ویتامین C در بدن جذب می‌شود. از این رو اغلب نیاز به مصرف غذاهایی مانند فلفل دلمه‌ای و مرکبات وجود دارد تا به جذب آهن و درمان کم خونی کمک کند.

6. خواص باقالی برای فشار خون

باقالی حاوی مواد مغذی مختلفی است که می‌تواند به سلامت قلب منجر شود.
این ماده غذایی حاوی پتاسیم و منیزیم است که می‌تواند به گشاد شدن عروق کمک کند. از این رو برای جلوگیری از فشار خون بالا بسیار موثر خواهد بود.

طبق مطالعات انجام شده ثابت شد، پیروی از رژیم غذایی حاوی منیزیم و پتاسیم، در کاهش فشار خون بالا بسیار موثر است.
خوردن مواد غذایی مانند باقالی که حاوی پتاسیم و منیزیم است در کاهش فشار خون و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌تواند بسیار موثر باشد.

مطلب پیشنهادی
10 خاصیت برجسته ترخون + مهمترین کاربردهای این سبزی در آشپزی

7. خواص باقالی برای کاهش وزن و لاغری

باقالی می‌تواند در کاهش سایز دور کمر بسیار مطلوب و موثر عمل کند.
یک پیمانه‌ی 170 گرمی از باقالی پخته شده می‌تواند 13 گرم پروتئین و 9 گرم فیبر به بدن برساند. این در حالی است که فقط 187 کالری به همراه دارد.

باید در نظر داشت که رژیم‌های غذایی که حاوی فیبر و پروتئین هستند، موجب احساس سیری می‌شوند. این موضوع باعث جلوگیری از پرخوری و کاهش انرژی می‌شود.

8. کاهش کلسترول

بیشتر فیبری که در باقالی وجود دارد، از نوع فیبر محلول است. این نوع از فیبر در کاهش سطح کلسترول خون بسیار موثر است.

فیبر با جذب آب، حالتی ژله‌ای پیدا می‌کند که به حرکت سالم‌تر مواد غذایی در روده‌ها کمک می‌کند.
جالب است بدانید فیبر به کلسترول متصل می‌شود و آن را از بدن خارج می‌کند.

طبق تحقیقات انجام شده، دریافت فیبر می‌تواند برای افراد سالم یا افراد مبتلا به کلسترول بالا، بسیار مفید برای متعادل ساختن سطح کلسترول باشد.

در صورتی که نیاز به کاهش کلسترول بد وجود داشته باشد باید از رژیم غذایی سرشار از فیبر پیروی کرد. میوه و سبزیجات بهترین منبع برای تامین فیبر هستند که باقالی یکی از گزینه‌های مناسب است.

مطلب پیشنهادی
خواص موسیر برای پیشگیری از بیماری‌ها در 7 مورد

9. کنترل و درمان یبوست

یکی از خواص باقالی به درمان یبوست می‌رسد. این ماده غذایی حاوی فیبر فراوانی است. فیبر موجود در آن به جذب آب بیشتر به مواد غذایی موجود در دستگاه گوارش می‌انجامد. این موضوع باعث حرکت راحت‌تر مواد غذایی در روده‌ها می‌شود.
در نتیجه به رفع یبوست کمک می‌کند.

10. خواص باقالی برای دیابت

تحقیقات انجام شده بر تاثیرات این ماده غذایی، حاکی از آن است که بر کنترل سطح خون می‌تواند موثر باشد.
زیرا سرشار از فیبر است و شاخص گلیسمی پایینی دارد.
از طرفی دیگر به کاهش کلسترول بد در افراد مبتلا به دیابت نوع دو نیز کمک می‌کند.

افزودن باقالی به رژیم غذایی

برای جذب خواص باقالی لازم است آن را در برنامه غذایی به کار برد. علاوه بر اینکه می‌توان باقالی را به عنوان یک تنقلات مصرف کرد، به راحتی می‌شود در تهیه برخی از انواع غذاها به کار برد.

خواص باقالی

به ویژه در تهیه غذاهای شمال ایران، از این ماده غذایی به کار برده می‌شود. برای تهیه باقلا قاتوق از لوبیا کشاورزی استفاده می‌کنند اما در برخی از موارد به جای آن باقالی به کار می‌رود.

غذاهایی مانند شوید باقالی پلو با مرغ یا ماهیچه، کوکوی باقالی، خورشت باقلا و حلیم باقلا از غذاهای سنتی برخی از مناطق ایران هستند که می‌توان از باقالی برای تهیه آنها استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی
خواص چغندر قند در 13 مورد (فرق چغندر با لبو چیست؟)

برای پوست گرفتن باقالی تنها 30 دقیقه قرار دادن در آب جوش روی حرارت کافی است. البته بهتر است قبل از پخت دانه‌های باقالی را از غلاف یا پوسته رویی خارج کرد. سپس می‌توان پوسته نازک آن را جدا کرد و برای تهیه غذاها به کار برد.

برای تهیه کوکو می‌توان از کوبیده شده باقالی پخته شده، استفاده کرد. حتی آن را می‌توان به همراه چاشنی‌های مختلف و کمی روغن زیتون میل کرد.

از باقالی می‌توان برای تهیه سالادها، تنوعی از غذاهای برنجی، ریستوس، انواع پاستا و ماکارونی، سوپ و حتی پیتزا به کار برد.

هشدارها و عوارض زیاده روی در مصرف باقالی

  • زیاده روی در مصرف آن در طولانی مدت می‌تواند علائمی از افسردگی را به همراه داشته باشد زیرا ممکن است لوودوپای موجود در آن، کمبود ویتامین B6 ایجاد کند
  • افراد مبتلا به بیماری فاویسم نباید از این ماده غذایی مصرف کنند و حتی بهتر است آن را بو نکنند
  • ترکیبات این ماده غذایی ممکن است برای برخی از افراد حساسیت‌زا باشد که بهتر است در صورت بروز علائم آلرژیک از مصرف آن پرهیز شود
  • در دوران بارداری برای جلوگیری از ابتلای جنین به فاویسم باید متعادل مصرف شود

مطالب مرتبط با خواص باقالی

خلاصه‌ای از خواص باقالی

خواصی باقالی بر آمده از ترکیبات بسیار مفید ویتامینی و مواد مغذی است که در آن وجود دارد. خواص این ماده غذایی برای بهبود عوارض پارکینسون بسیار مفید است.
حتی برای پیشگیری از متولد شدن نوزاد ناقص، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش وزن، کاهش کلسترول بد خون، کاهش فشار خون و حتی کنترل کم خونی بسیار مفید است.
البته تحقیقات در مورد تاثیرات باقالی هنوز به پایان نرسیده است و باید مطالعات بیشتری انجام شود. اما می‌توان به راحتی آن را در برنامه غذایی به کار برد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید