خواص کرفس

خواص کرفس معمولا برای لاغری و کاهش وزن توصیه می‌شود. اما ترکیبات بسیار مفیدی دارد که استفاده از آن در برنامه غذایی از بسیاری از مشکلات بدنی جلوگیری می‌کند. این موضوع به دلیل فیبر و آب فراوان در آن است.

کرفس یکی از انواع سبزیجات کم کالری است که خاصیت ضدالتهابی بالایی دارد. به همین دلیل در کاهش کلسترول، بهبود دردهای آرتروزی، محافظت از بدن در مقابل آسیب‌های اکسیداتیو و حتی کاهش فشار خون موثر است.

به علت داشتن ویتامین C فراوان و سایر ویتامین‌ها و املاح معدنی، خواص متعدد دیگری نیز به همراه دارد که بهتر است در ادامه متن به طور کامل به آنها بپردازیم.

مطالب مرتبط با خواص کرفس

آشنایی با ارزش غذایی کرفس

جالب است بدانید، کرفس یکی از انواع سبزیجاتی است که کالری بسیار کمی دارد اما ارزش غذایی بالایی را به بدن می‌رساند. حتی با بخارپز شدن، املاح و ویتامین‌های آن به طور کامل از بین نمی‌رود. برای دریافت این موضوع بهتر است جدول زیر را در نظر گرفت:

مواد تشکیل دهنده100 گرم کرفس آبپز100 گرم کرفس خام
انرژی (کالری)18 کیلوکالری16 کیلوکالری
ویتامین A26 میکرو گرم22 میکرو گرم
ویتامین K37.80 میکرو گرم29.30 میکرو گرم
ویتامین C6.10 میلی گرم3.10 میلی گرم
فیبر1.60 گرم1.60 گرم
کربوهیدرات4 گرم2.97 گرم
آب94.11 گرم95.43 گرم
منیزیم12 میلی گرم11 میلی گرم
پتاسیم284 میلی گرم260 میلی گرم
کلسیم42 میلی گرم40 میلی گرم

در ترکیبات کرفس کلسترول وجود ندارد و مقدار قند و چربی آن به قدری ناچیز است که می‌توان از آنها صرف نظر کرد.

مطلب پیشنهادی
4 خواص لبو برای درمان بیماری و بهبود سلامت بدن + کالری و ارزش غذایی

خواص کرفس علاوه بر اینکه از این ترکیبات سرچشمه می‌گیرد، از ویتامین‌های گروه B از جمله تیامین، ریبوفلاوین، اسید فولیک و ویتامین B6، ویتامین E و برخی از املاح معدنی دیگر مانند آهن، روی، مس، منگنز، سلنیوم و فسفر موجود در آن نیز حاصل می‌شود.

همانطور که مشخص است، کرفس آب فراوانی دارد و به عنوان یک گزینه کم کالری و کم کربوهیدرات برای میان وعده بسیار مناسب است.

با توجه به اینکه از این سبزی در غذاهای مدیترانه‌ای و آمریکایی گرفته تا غذاهای آسیای شرقی و ایرانی به کار برده می‌شود، لازم است با فوایدی که به همراه دارد آشنا شویم. در ادامه به طور کامل به آنها خواهیم پرداخت.

آشنایی با مهمترین خواص کرفس

خواص کرفس

یک ساقه کرفس که حدود 40 گرم است، 5.6 کالری به همراه دارد که کربوهیدرات آن نیز حدودا 1.2 گرم خواهد بود. از این رو می‌توان این سبزی را یکی از بهترین گزینه‌ها برای میان وعده دانست تا بتوان خواص متعددی را دریافت کرد. اما این خواص شامل چه مواردی هستند؟

1. خواص ضد التهابی کرفس

یکی از برجسته‌ترین خواص کرفس به خاصیت ضد التهابی آن مربوط می‌شود. التهابات بدنی می‌توانند زمینه‌ساز بروز بسیاری از مشکلات برای بدن باشند.

مطلب پیشنهادی
آشنایی با خواص سیر : 16 خاصیت شگفت انگیز سیر

طبق مطالعات انجام شده، برگ‌های کرفس بر سیتوکین‌ها موثر هستند. سیتوکین‌ها به عنوان مولکول‌های پیام رسان سیستم ایمنی بدن هستند که مسئول تاثیرات ضدالتهابی بدن محسوب می‌شوند.

از آنجایی که برگ‌های کرفس حاوی ترکیبات زیست فعالی از جمله لوتئولین، آپی‌ژنین و کامفرول هستند، تاثیرات بالقوه‌ای روی سیتوکین‌ها دارند. از این رو برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های التهابی موثر هستند. (منبع)

التهابات مزمن ممکن است زمینه ساز بروز بیماری‌هایی همچون آرتریت و پوکی استخوان را فراهم کنند که کرفس حدود 25 ترکیب ضد التهابی با خود به همراه دارد که از بروز آنها جلوگیری خواهد شد.

2. پیشگیری از عفونت ادراری

برخی از شواهد حاکی از آن است که مصرف آب کرفس به علت داشتن خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی کنندگی، تاثیر به سزایی در پیشگیری از عفونت ادراری دارد.

3. منبعی برای دریافت خواص آنتی اکسیدانی

کرفس به عنوان یکی از منابع بالقوه برای دریافت خواص آنتی اکسیدانی است. دریافت آنتی اکسیدن‌ها کمک می‌کنند تا سلول‌های بدن، اندام‌های بدن و رگ‌های خونی در مقابل رادیکال‌های آزاد و آسیب‌های اکسیداتیو محافظت شود.

کرفس به دلیل داشتن ویتامین C، بتاکاروتن (پیش‌ساز ویتامین A در بدن) و انواع فلاونوئیدها، این تاثیرات آنتی اکسیدانی را در پی دارد.

حداقل 12 نوع از انواع مواد مغذی آنتی اکسیدانی، با مصرف یک ساقه کرفس، به بدن می‌رسد. علاوه بر این موارد، منبعی عالی از برخی مواد مغذی است که در کاهش التهابات بدنی مانند التهابات گوارشی، سلول‌ها، رگ‌های خونی و اندام‌ها موثر است. (منبع)

مطلب پیشنهادی
خواص پیاز ( 13 بهبود سلامت بدن + 3 مو + 3 پوست )

4. خواص کرفس برای معده

علاوه بر اینکه خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بالایی را کرفس به دستگاه گوارش می‌رساند، تاثیرات مفید دیگری را نیز برای حفظ سلامت معده به همراه دارد.

خواص کرفس برای معده

پلی ساکاریدهای مبتنی بر پکتین، مانند آپیومن، که در کرفس نیز یافت می‌شوند، برای بهبود زخم معده مفید هستند. طبق تحقیقات انجام شده، ترکیبات کرفس قادر به متعادل‌سازی ترشح اسید معده و در پی آن بهبود پوشش معده هستند.

5. درمان یبوست با خواص کرفس

علاوه بر موارد بیان شده کرفس حاوی مقادیر زیادی آب است. حدود 95 درصد آن از آب است و مقادیری از فیبر محلول و نامحلول را نیز برای بدن به همراه دارد. این موارد هر آن چیزی هستند که برای گوارش منظم و سالم غذا در معده ضروری هستند. یک فنجان آب کرفس حاوی تقریبا 5 گرم فیبر است.

علاوه بر این موارد، کرفس کالری بسیار پایینی دارد اما بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. از این رو به راحتی می‌توان از آن برای درمان یبوست بدون اینکه کالری بالایی را به همراه داشته باشد، استفاده کرد.

6. خواص کرفس برای کاهش سطح کلسترول

طبق مطالعات انجام شده، کرفس به علت داشتن فیبر، یکی از بهترین مواد غذایی است که برای کاهش کلسترول بد، که سبب انسداد شریان‌ها می‌شوند، مفید است. کلسترول کمتر نشان دهنده پلاک‌های کمتر در شریان‌ها است که به بهبود سلامت قلب می‌انجامد.

مطلب پیشنهادی
خواص کدو حلوایی در 7 مورد و ویتامین‌های تشکیل دهنده آن

دریافت فیبر سبب کاهش کلسترول در جریان خون می‌شود و از طرفی حرکت منظم روده‌ها را نیز در پی دارد. از این رو به بهبود سلامت قلب و عروق می‌انجامد.

7. کاهش فشار خون

کاهش فشار خون بالا، با استفاده از خواص کرفس امکان‌پذیر است. فتالیدها به عنوان ترکیبات شیمیایی آلی در کرفس هستند که برای کاهش سطح هورمون‌های استرس در خون، تاثیر به سزایی دارند.

طبق مطالعات انجام شده، کاهش سطح هورمون‌های استرس در خون، اجازه می‌دهد تا رگ‌های خونی فضای بیشتری برای عبور خون داشته باشند. در نتیجه فشار خون با جریان آرام‌تری عبور خواهد کرد.

علاوه بر این موارد، کرفس حاوی پتاسیم است که این ماده معدنی برای گشاد شدن عروق و کاهش فشار خون، بسیار مفید خواهد بود. در پی کاهش فشار خون، استرس کمتری سیستم کل عروق و قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این رو احتمال تصلب شرایین و سکته قلبی نیز کاهش خواهد یافت.

8. کاهش دردهای بدنی

کرفس یکی از سبزیجاتی است که به افراد مبتلا به آرتروز، رماتیسم و همینطور نقرس، برای تسریع در روند درمان، کمک می‌کند. این موضوع ناشی از خاصیت ضد التهابی است که به همراه دارد و درد ناشی از آنها را کاهش می‌دهد.

حتی استفاده از عصاره کرفس در کاهش دردهای عضلانی و مفصلی کمک شایانی را می‌تواند برساند. علاوه بر این موارد، کرفس خاصیت ادرار آوری دارد که سبب حذف بلورهای اسید اوریک می‌شود. اسید اوریک اضافی در بدن سبب تشدید درد و ناراحتی بدنی می‌شود.

مطلب پیشنهادی
خواص نخود فرنگی (سلامت بدن + لاغری + زیبایی پوست)

9. خواص کرفس برای لاغری و کاهش وزن

خواص کرفس برای لاغری

یک پیمانه کرفس خرد شده، تنها 14 کالری انرژی به همراه دارد که 1.5 گرم فیبر نیز به بدن می‌رساند. در مواردی که افراد نیاز به کاهش وزن دارند و در رژیم کاهش وزن به سر می‌برند، بهترین ماده غذایی کرفس است. می‌توانند آنرا به صورت‌های مختلف در برنامه غذایی خود بگنجانند.

  • تاثیرات به سزایی کرفس برای لاغری و کاهش وزن دارد. رژیم کرفس نیز راهکاری برای کاهش وزن است. البته در این رژیم فقط و فقط نباید کرفس مصرف کرد؛ اما باید در هر وعده غذایی مقداری کرفس دریافت کرد تا به کاهش وزن دست یافت. برای آشنایی با این رژیم، پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله رژیم کرفس و 5 تاثیر کرفس برای لاغری را مطالعه کنید.

10. تقویت سیستم ایمنی بدن با خواص کرفس

کرفس سرشار از ویتامین‌های C و A است که خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی را به همراه دارد. این موضوع به بالا بردن قدرت سیستم دفاعی بدن کمک می‌کند و موجب می‌شود تا کارآیی و فعالیت بهتری بتوان داشت.

مصرف منظم از این سبزی به دلیل داشتن ویتامین C فراوان، خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. سرماخوردگی در افرادی که سیستم دفاعی ضعیفی دارند بیشتر دیده می‌شود.

مطلب پیشنهادی
10 خاصیت برجسته ترخون + مهمترین کاربردهای این سبزی در آشپزی

11. کاهش علائم آسم

وجود ویتامین C در کرفس از بروز آسیب رادیکال‌های آزاد به بدن جلوگیری می‌کند. علاوه بر این موضوع با خاصیت ضد التهابی که به همراه دارد، از شدت التهاب موثر بر بیماری آسم می‌کاهد.

طبق مطالعات انجمن پزشکی آمریکا، ویتامین C ممکن است تاثیر محافظتی در مقابل بیماری‌های مربوط به تنگی نفس ناشی از ورزش داشته باشد.

12. پیشگیری از آسیب‌های اکسیداتیو

دریافت مداوم خواص کرفس به صورت خام، از اندام‌ها در مقابل آسیب‌های اکسیداتیو جلوگیری خواهد کرد. این موضوع می‌تواند برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مربوط به کلیه‌ها، کبد، لوزه، کیسه صفرا و حتی قلب تاثیر به سزایی داشته باشد.

13. خواص کرفس برای دیابت

طبق مطالعات انجام شده در سال 2019، مواد فعال موجود در کرفس، گزینه‌های موثری بر کاهش چربی خون، کاهش فشار خون و همینطور دیابت نوع 2 هستند. این موضوع نشان دهنده این است که گنجاندن این ماده غذایی در برنامه غذایی، تاثیر به سزای در کنترل دیابت خواهد داشت.

14. تقویت کننده اعصاب

کرفس یکی از سبزیجاتی است که مصرف آن منیزیم و کلسیم برای بدن به همراه دارد. این دو ماده معدنی، در کاهش استرس و اضطراب موثر هستند. کلسیم نقش به سزایی در ترشح کننده‌های عصبی به همراه دارد که برای ارتباط بهتر مغز با بدن ضروری است.

علاوه بر این موارد، کرفس حاوی کومارین است که برای درمان و پیشگیری از تشدید اختلالات عصبی از جمله پارکینسون، صرع و حتی آلزایمر موثر است.

مطلب پیشنهادی
خواص کنگر و خواص شیر کنگر + موارد منع مصرف

15. خواص کرفس برای پوست

کرفس به علت داشتن بسیاری از ویتامین‌ها، به ویژه ویتامین C فراوان، برای پوست تاثیرات بسیار مفیدی دارد. حتی برای پیشگیری از پیری زودرس پوست بسیار موثر است. مصرف خوراکی و موضعی آن به کاهش لکه‌های کدر روی پوست کمک می‌کند.

چطوری از کرفس همیشه استفاده کنیم؟

برای اینکه بتوان خواص کرفس را همیشه دریافت کرد، می‌توان آنرا به روش‌های مختلف نگهداری کرد. برای این منظور ابتدا بهتر است کرفسی را انتخاب کنید که کاملا ترد باشد و ساقه‌های آن زیادی ضخیم و نخ دار نباشند.

برای نگهداری از کرفس می‌توانید آنها را به قطعات مورد نظر خرد کنید، سپس یا به صورت بخارپز شده و یا خام، بسته بندی کنید تا در فریزر نگهداری کنید.

در برخی از موارد، افراد کرفس را به صورت سرخ کرده استفاده می‌کنند که طعم بهتری داشته باشد. اما برای اینکه خواص آن حفظ شود، بهتر است آنرا بخارپز شده مصرف کرد.

برای مصرف تازه‌ی کرفس نیز می‌توانید کرفس خریداری شده را در یخچال تا یک هفته الی 10 روز نگهداری کنید.

تنوع غذایی با کرفس

تنوع غذایی با خواص کرفس

اینکه چگونه در رژیم غذایی از خواص کرفس بهره‌مند شویم، نکته‌ای است که خیلی از افراد را درگیر خود می‌کند. زیرا تنوع غذایی با آن تقریبا کم است. می‌توانید از ساقه و برگ‌های کرفس در تهیه گزینه‌های زیر استفاده کنید:

  • تهیه سالاد کرفس یا انواع سالاد
  • تهیه سالاد الویه و افزودن برگ‌های ریز شده کرفس برای روی آن
  • استفاده از ساقه کرفس ریز خرد شده در تهیه سالاد شیرازی یا سالاد ماکارونی
  • در تهیه انواع سوپ می‌توان از ساقه و برگ‌های کرفس استفاده کرد
  • استفاده از کرفس در تهیه انواع آبمیوه‌ها و آب سبزیجات ترکیبی (ترکیب پیشنهادی استفاده از هویج و سیب به همراه کرفس است)
  • استفاده از کرفس خلال شده و بخار پز به همراه کمی آبلیمو کنار مرغ و گوشت
مطلب پیشنهادی
خواص کاهو | 24 خاصیت کاهو برای سلامت + بارداری

عوارض احتمالی برای زیاده روی در مصرف کرفس

خواص کرفس برای سلامتی بدن بسیار مفید است. اما در صورتی که مقدار نامتعادل و نابجایی از آن مصرف شود، ممکن است عوارضی را نیز در پی داشته باشد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • ممکن است تحریکات پوستی مانند کهیر، آنژیوادم یا التهابات پوستی، درماتیت تماسی یا اگزما را در پی داشته باشد
  • مصرف زیاد کرفس ممکن است سبب حساسیت به خورشید شود
  • به دلیل فیبر و آب زیادی که به همراه دارد ممکن است زیاده روی در مصرف آن به اسهال یا نفخ منجر شود
  • عدم شست و شوی مناسب آن ممکن است سبب مسمومیت با آفت کش‌های به کار برده شده برای آن شود

مطالب مرتبط با خواص کرفس

خلاصه‌ای از خواص کرفس

در این متن به بررسی مهمترین خواص کرفس پرداختیم. این نوع از سبزیجات خواص آنتی اکسیدانی بالایی را برای بدن به همراه دارد. از این رو برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها بسیار مفید است.
حتی به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی به کاهش دردهای بدنی کمک می‌کند.
با مصرف متعادل کرفس می‌توان به درمان یبوست، بهبود مشکلات گوارشی، پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق پرداخت. در صورتی که پیشنهاد تغذیه‌ای در رابطه با کرفس دارید، آنرا با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید