خواص ارده

خواص ارده در وعده صبحانه یا در کنار چاشنی‌های مختلف در غذا و سالاد به بدن رسانده می‌شود. این ماده غذایی پرخاصیت از دانه‌های ریز کنجد به دست می‌آیند.

ارده ماده‌ای خمیری شکل است که طعم سبک و خیلی خوشمزه‌ای دارد. به ویژه اگر با کمی شیره انگور ترکیب شود. علاه بر اینکه طعم مطلوبی خواهد داشت، انرژی بسیار زیادی را نیز تامین خواهد کرد.
ارده به طور گسترده‌ای در سراسر جهان به مصرف می‌رسد. به ویژه از آن در تهیه غذاهای مدیترانه‌ای و آسیایی به کار برده می‌شود.
خلاصه از گذشته تا به امروز از ارده برای آشپزی استفاده می‌شود تا از خواص آن بهره‌مند شوند. در ادامه با این خواص آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط با خواص ارده

ارده؛ خوشمزه‌ای سرشار از مواد مغذی

ارده (Tahini) را از کنجد پوست گرفته شده و کمی حرارت دیده به دست می‌آورند. در واقع دانه‌های کنجد را بعد از حرارت دادن و پوست گرفتن، می‌کوبند تا کاملا له و یکدست شوند.
در نتیجه مایعی با بافت صاف و نرم به دست می‌آید که روغنی است. طعم آن کاملا شبیه طعم کنجد است و به مقدار خیلی کمی رو به تلخی می‌رود.

مهمترین خواص ارده

خواص ارده گزینه‌های متعددی را شامل می‌شود. به همین دلیل است که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارده حاوی بسیاری از مواد مغذی، ویتامینی و چربی‌های سالم است.

مطلب پیشنهادی
خواص سمنو برای سلامتی و 10 تاثیر به سزای آن بر بدن

ارزش غذایی ارده

جالب است بدانید یک قاشق غذاخوری ارده، بیش از 10 درصد نیازهای روزانه بدن به برخی از مواد مغذی را تامین می‌کند. یک قاشق غذاخوری ارده که معادل 15 گرم است، ارزش غذایی زیر را به همراه دارد:

  • انرژی (کالری): 90 کالری
  • چربی: 8 گرم
  • پروتئین: 3 گرم
  • کربوهیدرات: 3 گرم
  • فیبر: 1 گرم

ارده به عنوان ترکیبی برای صبحانه، در ایران در کنار عسل یا شیره انگور و خرما و… طرفداران زیادی دارد. با مصرف یک قاشق از ارده که معادل 15 گرم است، ویتامین و مواد مغذی زیر به بدن رسانده می‌شود:

ویتامین B1 (تیامین): 13 رصد نیاز روزانه
ویتامین B6 (پیریدوکسین): 11 درصد نیاز روزانه
فسفر: 11 درصد نیاز روزانه
منگنز: 11 درصد نیاز روزانه

البته باید در نظر داشت، خواص ارده تنها شامل این ویتامین‌ها و مواد مغذی نمی‌شود. در این ماده غذایی ویتامین‌ها و مواد مغذی متعدد دیگری نیز وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • پتاسیم
  • روی
  • سدیم
  • کلسیم
  • آهن
  • منیزیم
  • ویتامین B2 (ریبوفلاوین)
  • ویتامین B3 (نیاسین)
  • ویتامین B5 (پانتوتنیک اسید)
  • ویتامین B9 (اسید فولیک)

تمام این مواد مغذی و ویتامینی که ارده به همراه دارد، برای تامین انرژی بدن ضروری هستند. همچنین وجود بیشتر ویتامین‌های گروه B در این ماده غذایی باعث شده است، با مصرف آن، انرژی بیشتری به بدن برسد. (منبع)

جالب است بدانید یکی از مهمترین ویژگی‌های ارده این است که، 50 درصد چربی موجود در آن از اسیدهای چرب تک اشباع هستند. این موضوع می‌تواند به خاصیت ضد التهابی بالایی در بدن منجر شود. حتی کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را نیز به همراه دارد.

مطلب پیشنهادی
شیر سویا با 5 خاصیت برجسته برای سلامتی + طرز تهیه

طبع ارده کنجد چیست؟

پیش از اینکه سراغ آشنایی با خواص ارده کنجد رویم، بهتر است طبع آن را بشناسیم. طبع ارده کنجد گرم و تر است. از این رو برای افرادی که طبع سرد و خشک دارند، می‌تواند گزینه‌ای بسیار عالی باشد.
البته افراد گرم مزاج نیز می‌توانند از آن استفاده کنند اما بهتر است مصلح آن را نیز به کار ببرند. یکی از بهترین مصلح‌ها برای ارده کنجد، عسل معرفی می‌شود.

آشنایی با مهمترین خواص ارده

ارده یکی از گزینه‌هایی است که به عنوان خوراکی خوشمزه و پرخاصیت استفاده می‌شود. اما در بیشتر موارد بدون اینکه خواص آن در نظر گرفته شود، آن را میل می‌کنیم. در این مقاله سعی داریم این خواص را مطرح کنیم تا در موارد لاز از آنها به اعتدال بهره ببریم.

1. دریافت خواص آنتی اکسیدانی

ارده حاوی خواص آنتی اکسیدانی به نام لیگنان (lignan) است. آنها به جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد می‌انجامند. این موضوع به معنای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها به شمار می‌رود.

خواص ضد سرطانی ارده

باید در نظر داشت که رادیکال‌های آزاد ترکیبات ناپایدار هستند. آنها به طور طبیعی به بدن وارد می‌شوند. اما سطوح بالایی از آنها در بدن، آسیب به بافت‌ها، افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع 2، سرطان و بیماری‌های قلبی را در پی دارد.

مطلب پیشنهادی
شکر سرخ با 13 خاصیت باورنکردنی + مضرات زیاده‌روی

ارده سرشار از آنتی اکسیدان‌های لیگنان است. این ترکیب پتانسیل آنتی اکسیدانی بالایی را در نتایج آزمایشات نشان داده است.
استفاده از خواص ارده برای جلوگیری از سرطان بسیار موثر است. همچنین کبد را در مقابل آسیب‌های رادیکال‌های آزاد، محافظت می‌کند.

البته در مورد تایید خواص آنتی اکسیدانی ارده، تحقیقات بیشتری نیاز به انجام است.

2. کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها

مصرف دانه‌های کنجد، خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
جالب است بدانید مصرف منظم و متعادل از ارده و دانه‌های کنجد، به پیشگیری از تشدید عوامل خطری برای قلب منجر می‌شود.
از جمله مهمترین عوامل تهدید کننده سلامت قلب باید به تری گلیسیرید و کلسترول بالا اشاره کرد.

در یک مطالعه روی 50 فرد مبتلا به استئوآرتریت زانو، ثابت شد، افرادی که روزانه 3 قاشق غذاخوری (معادل 40 گرم) دانه کنجد یا ارده مصرف کردند، در مقایسه با افرادی که مورد درمان دارویی قرار داشتند، کاهش کلسترول قابل توجهی کسب کردند.

در مطالعه‌ای دیگر روی 41 فرد مبتلا به دیابت نوع 2، افرادی که صبحانه خود را با 2 قاشق غذاخوری (معادل 28 گرم) ارده، شروع کردند، در مقایسه با گروه دیگری که ارده استفاده نمی‌کردند، میزان قابل توجهی کاهش تری گلیسیرید داشتند.

خواص ارده برای قلب

علاوه بر این موارد، همواره باید در نظر داشت، رژیم‌های غذایی حاوی اسیدهای چرب تک اشباع، با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است.

3. خاصیت ضد باکتریایی ارده

خواص ارده بیشتر به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی است که به همراه دارد. اما باید در نظر داشت که خواص ضد باکتریای بالایی را نیز شامل می‌شود.

مطلب پیشنهادی
خواص ماست برای پوست - فواید برای کودکان و زنان باردار

جالب است بدانید در برخی از کشورهای اروپای مرکزی و حتی خاورمیانه، از روغن کنجد به عنوان درمان خانگی برای زخم‌های پا که مرتبط با دیابت باشد، استفاده می‌شود.

طبق بررسی انجام شده، محققان دریافتند، خواص ضد باکتریایی عصاره کنجد، در برابر 7 درصد باکتری‌های مقاوم به دارو، موثر عمل کردند.

همچنین دریافتند استفاده از کنجد به بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک می‌کند. اما با این حال تحقیقات و مطالعات انسانی بیشتری در رابطه با خواص ارده لازم است. به عنوان تنها منبع درمانی نباید به آن نگاه کرد.

4. خاصیت ضد التهابی ارده

برخی از ترکیبات تشکیل دهنده ارده، به شدت ضد التهاب هستند. برخی از التهابات، پاسخ بدن به شرایط آسیب زننده هستند و کاملا طبیعی هستند. اما در صورتی که التهاب مزمن شود، می‌تواند آسیب شدیدی را برای سلامتی به همراه داشته باشد.

طبق مطالعات انجام شده، خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دانه‌های کنجد به همراه دارند، به بهبود التهابات و درد ناشی از آنها کمک شایانی می‌رساند. مواردی همچون:
التهاب ریه و بیماری‌های مربوط به ریه
آرتریت روماتوئید
با مصرف متعادل و منظم ارده کنترل می‌شوند. حتی درد ناشی از آنها نیز تسکین خواهد یافت.

sesamin از جمله ترکیبات ضد التهابی موجود در دانه‌های کنجد است که در تحقیقات انجام شده، تاثیر به سزایی را بر بهبود آسم نشان داده است. همچنین به از بین بردن التهاب موجود در راه تنفسی می‌انجامد.

مطلب پیشنهادی
گوشت قرمز و انواع آن با 11 خاصیت و عوارض زیاده‌روی

البته این تحقیقات روی دانه‌های کنجد بودند. یعنی ارده مقادیر کمتری از این خاصیت را نسبت به خود دانه‌های کنجد، به بدن می‌رساند.

5. تقویت سیستم عصبی مرکزی

ارده شامل ترکیباتی می‌شود که می‌تواند سلامت مغز را بهبود بخشد. همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های مربوط به اختلال در مغز، مانند آلزایمر را کاهش می‌دهد.

طبق مطالعات انجام شده، دانه‌های کنجد، تاثیر به سزایی بر محافظت از مغز انسان و سلول‌های عصبی در مقابل رادیکال‌های آزاد را نشان دادند.

دریافت خواص آنتی اکسیدانی کنجد به پیشگیری از انسداد خون در مغز می‌انجامد. یعنی بر بهبود جریان خون در مغز و سیستم عصبی مرکزی تاثیرگذار است.

طبق مطالعات انجام شده، خواص آنتی اکسیدانی کنجد، به پیشگیری از تشکیل پلاک‌های بتا آمیلوئید که در مغز در ابتلا به آلزایمر موثر هستند، می‌انجامد.

همچنین خواص آنتی اکسیدانی دانه‌های کنجد برای کاهش تاثیرات مضر سمی آلومینیوم در مغز موثر است. اما با این حال تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

6. خواص ارده برای پیشگیری از سرطان

در تحقیقات متعددی ثابت شده است که خواص ارده در کاهش اثرات سرطان موثر است.
در برخی از این تحقیقات ثابت شد، دریافت خواص آنتی اکسیدانی کنجد به جلوگیری از تولید نامتعادل سلول و تشکیل توده‌های سرطانی در روده بزرگ، ریه، کبد و پستان منجر می‌شود.

دو آنتی اکسیدان قوی در دانه‌های کنجد شامل موارد زیر است:
Sesamol
Sesamin

مطلب پیشنهادی
خواص شیره انگور برای بهبود سلامت بزرگسالان و کودکان

هر دوی این ترکیبات آنتی اکسیدانی، به شکل عمده‌ای در ترکیبات دانه‌های کنجد وجود دارند. آنها خاصیت ضد سرطانی بالایی را برای بدن به همراه دارند. از رشد تومور جلوگیری می‌کنند.

علاوه بر این موارد، قادر به محافظت از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد هستند. در نتیجه حتی از این طریق نیز به پیشگیری از تشکیل توده‌های سرطانی منجر می‌شوند.

7. خواص ارده برای محافظت از کبد و کلیه‌ها

ارده حاوی ترکیباتی است که به محافظت از کبد و کلیه‌ها تاثیر می‌گذارد. این موضوع در پی حذف سموم زائد از بدن حاصل خواهد شد.

بر اساس مطالعه انجام شده روی 46 فرد مبتلا به دیابت نوع 2، ثابت شد، مصرف کنجد به مدت 90 روز، به بهبود عملکرد کبد و کلیه منجر شده است.

همچنین در تحقیقات دیگری ثابت شد، مصرف عصاره کنجد، سلول‌های کبد را در مقابل یک فلز سمی به نام وانادیوم، محافظت می‌کند.

این ماده غذایی با کاهش تولید چربی در کبد و افزایش چربی سوزی، تاثیر بالقوه‌ای بر کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب دارد.

8. خواص ارده در بدنسازی

ارده سرشار از بسیاری از انواع ویتامین B است. به همین دلیل می‌تواند یکی از گزینه‌های عالی برای تامین انرژی در طول ورزش و فعالیت بدنی باشد.

می‌توان گفت ارده ماده‌ی خوراکی پر انرژی است. یعنی می‌تواند انرژی مورد نیاز برای فعالیت‌های بدنی ورزشی را تامین کند. به دلیل داشتن پروتئین، قادر به ترمیم و تقویت بافت‌های عضلانی است.

مطلب پیشنهادی
خواص کشک - نقش کشک در سلامت بدن و زمان بارداری

همچنین به دلیل داشتن اسیدهای چرب ضروری، موجب باز شدن و پاکسازی عروق می‌شود. این موضوع به گردش خون بهتر و در پی آن اکسیژن رسانی بهتر حین فعالیت بدنی کمک شایانی می‌رساند.
اما به دلیل بالا بودن کالری بهتر است متعادل مصرف شود.

9. خواص ارده برای استخوان

فسفر و منگنز از جمله مواد مغذی هستند که در ترکیبات ارده به وفور یافت می‌شوند. همچنین مقادیری از کلسیم نیز در دانه‌های کنجد و عصاره آن وجود دارد.
به همین دلیل می‌تواند گزینه‌ای بسیار عالی برای تقویت اسکلت استخوانی بدن باشد. حتی از بروز پوکی استخوان نیز جلوگیری خواهد کرد.

10. خواص ارده برای لاغری و کاهش وزن

ارده در صورتی که در دوران کاهش وزن به اعتدال مصرف شود، می‌تواند تاثیر به سزایی در لاغری و کاهش وزن داشته باشد.
اما باید در نظر داشت که کالری بالایی دارد و ممکن است در صورت زیاده روی، نتیجه بالعکس نشان دهد. مصرف متعادل ارده می‌تواند به تامین نیازهای بدن به ویتامین‌ها و مواد مغذی در طول رژیم غذایی کمک کند.

افزودن ارده به رژیم غذایی

استفاده از خواص ارده در غذا

برای دریافت خواص ارده لازم است راهکارهایی را برای افزودن متعادل آن به برنامه غذایی آموزش دید. در بیشتر موارد ارده در کنار شیره انگور، شیره توت، شیره خرما یا حتی شیره انجیر یا عسل برای وعده صبحانه یا عصرانه به کار برده می‌شود.

اما در آشپزی کاربردهای متعددی را از آن می‌توان دریافت کرد. برای مواردی همچون
غوطه ور کردن نان پتا در ارده
طعم دار کردن انواع گوشت
مزه دادن به سالاد به عنوان ترکیبی برای تهیه سس
می‌توان از ارده کنجد استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی
خواص گوشت شترمرغ در 7 مورد بسیار موثر بر سلامتی

طرز تهیه ارده در خانه

خیلی از افراد تمایل به تهیه ارده در خانه دارند. برای این منظور تنها کافی است ابتدا مواد زیر را تهیه کنید:
کنجد: 2 پیانه معادل 300 گرم
روغن زیتون یا روغن آووکادو: 1 الی 2 قاشق غذاخوری

  1. دانه‌های کنجد را در قابلمه‌ای بریزید.
  2. روی حرارت ملایم تفت دهید تا کمی برشته شوند.
  3. بهتر است پوست آنها جدا شود.
  4. سپس از روی حرارت بردارید تا خنک شوند.
  5. سپس آنها را داخل غذاساز بریزید.
  6. باید آنقدر دانه‌ها را به همراه روغن زیتون یا روغن آووکادو آسیاب کنید تا ترکیبی یکدست حاصل شود.

مطالب مرتبط با خواص ارده

جمع‌بندی

ارده یک ماده غذایی پرخاصیت است. خواص ارده شامل موارد متعددی می‌شود که در طول متن به مهمترین آنها اشاره کردیم.
افزودن ارده به مقدار متعادل به برنامه غذایی، موجب دریافت خواص آنتی اکسیدانی فوق العاده‌ای می‌شود. همچنین انواع چربی‌های سالم و ترکیبات ویتامینی و مواد مغذی متعددی را به بدن می‌رساند.
خواص آنتی اکسیدانی و خواص ضد التهابی آن می‌تواند به پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلب و عروق، آلزایمر، دیابت نوع 2 یا حتی سرطان، منجر شود.
اما به دلیل کالری بالایی که دارد بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید